سرکه چوب چیست؟

سرکه چوب

سرکه چوب ترکیبی گیاه پایه است که از چوب و مواد آلی طی فرآیندی به دست می آید . کاربرد های فراوانی دارد . سرکه چوب از کشاورزی گرفته تا دیگر صنایع کاربرد دارد .

سرکه چوب فرحبخش

برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در سال ۱۳۹۰ سرکه چوب تولید کردیم. در مجموعه فصل پنجم فرحبخش شروع به تولید تخصصی سرکه چوب کرده و ترکیبات ویژه به صورت گواهی شده فرموله کردیم.

سرکه چوب چیست؟

سرکه چوب (به انگلیسی: wood vinegar) که از آن به عنوان اسید چوب و یا اسید پیروگلینوس یاد می‌شود، مایعی قهوه‌ای رنگ، کدر یا شفاف می‌باشد که از فرایند پرولیز مواد چوبی و سلولزی به دست می آید. میزان کیفیت و کارایی این محصول وابستگی مستقیمی به کنترل دقیق دما و زمان در این فرایند و همچنین در نظر گرفتن ماده‌ی مصرفی و دوز و غلظت سرکه چوب نسبت به خاک یا گیاهی که قرار است در آن این محصول به کار برده شود، دارد.

این ماده ی خوشبو پی‌اچ پایینی (حدود ۳) دارد، در حالی که میزان موادآلی این ماده به ۸ درصد می‌رسد که علاوه بر این، از قدرت تراوش بالایی نیز برخوردار است.

سرکه چوب یکی از ترکیبات ارگانیک بوده و دارای بیش از ۲۰۰ماده از جمله اسید ارگانیک ،گروه فنل،گروه کربونیل ، الکل،مواد طبیعی،آمونیا،متیل آمید و دی متیل آمید می باشد.

شباهت به نفت خام

گستردگی سرکه چوب مانند نفت خام است. بیش از ۲۰۰ترکیب گوناگون دارد. نهایتا ۱۵۰۰ ترکیب مختلف در سرکه های مختلف کشف شده است. مانند نفت خام هنوز در حال خام فروشی آن هستیم. کاربرد های زیادی به خصوص در صنعت کشاورزی دارد. برای رسیدن به یک ترکیب مناسب نوع ضایعات کشاورزی، میزان رطوبت آن و حتی دما و فشار و مدت زمان تولید آن اهمیت دارد. فرآیند غلیظ و یا خالص سازی سرکه در این نکته که ترکیب نهایی چه کاربردی دارد اهمیت دارد.

سرکه چوب برای انسان ،حیوانات،گیاهان و محیط زیست ماده ای سالم است.

ترکیب سرکه چوب

مهمترین ترکیب آلی در سرکه چوب اسید استیک می باشد که ۳ تا ۷ درصد آن و ۵۰ تا ۷۰ درصد مواد آلی آن را تشکیل می‌دهد. ترکیبات گوناگون درون این محصول موجب می‌شود که کارایی این محصول جهت استفاده‌ی ارگانیک برای موارد گوناگون، نتایج فوق العاده ای را به ارمغان بیاورد.

تاریخچه

استفاده از این ماده در عصر باستان برای مصارف گوناگونی از قبیل پزشکی، خوراکی و کشاورزی به شکل محدودی در مناطق جغرافیایی مشخصی رواج داشت. در اواسط قرن شانزدهم میلادی ژوهان رودولف گلابر، شیمیدان آلمانی توانست این ماده را به شکل حرفه ای ارزیابی کند. اما بیشترین استفاده در آن زمان به عنوان خوراکی و یا درمان زخم‌ها و بیماری‌ها بود. از اوائل قرن نوزده میلادی استفاده از این محصول رواج بسیاری پیدا کرد اما این رواج برای استفاده جهت طعم‌دهی به محصولات غذایی بود. در اواخر قرن نوزده با تحقیقات گسترده روی این ماده، دانشمندان به تاثیرگذاری چشمگیر این محصول در زمینه‌ی محصولات کشاورزی پی بردند و در نتیجه استفاده از سرکه چوب برای مصارف کشاورزی در کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن، استرالیا و ایالات متحده امریکا رونق زیادی پیدا کرده است.

چرا سرکه چوب

سوال اول ما این بود : سرکه چوب چیست؟

سوال دوم این است : چرا سرکه چوب ؟

سرکه چوب قدرت جذب موادغذایی از خاک توسط گیاهان و همچنین توانایی سیستم دفاعی گیاهان را از افزایش می‌دهد. از آنجایی که این ماده از تخریب چوب به دست می‌آید، مواد غذایی مورد نیاز گیاه را نیز در خود دارد و خاک را غنی می‌کند، بنابراین استفاده از آن نه‌تنها کیفیت خاک را افزایش می‌دهد و آفت‌های خاک را از میان می‌برد، بلکه ریشه‌ی گیاه را تقویت نموده و قدرت جذب‌پذیری ریشه را افزایش می‌دهد، سبب زخیم شدن شاخه‌ها، ساقه ها و برگ‌ها شده و همچنین جوانه زدن بذر و رشد گیاه را سرعت می‌بخشد. میوه‌های درختانی که سرکه چوب روی آن‌ها مصرف می‌شود درشت‌تر، پررنگ‌تر، شیرین‌تر و همچنین ماندگارتر می‌باشد. به دلیل قابلیت نفوذ بالای ترکیباتی مانند الکل، کتون و آلدئید، با افزودن سرکه چوب به برگ گیاهان، این محصول سریع جذب گیاه می شود.

این محصول صد در صد ارگانیک، غیرسمی بوده و کاملا زیست تخریب پذیر می‌باشد. سرکه چوب می تواند میزان نیاز آب را به یک سوم کاهش دهد و در نتیجه مقاومت گیاه در برابر کم آبی را افزایش ‌دهد. استفاده از سرکه چوب، نیاز به کود را کاهش داده و همچنین تاثیر کود روی گیاه را سرعت می‌بخشد. افزودن آن به کودهای دامی سبب رفع بوی بد آن و
تسهیل فرآیند کمپوست سازی می شود.

به شکل کوتاه می‌توان این گونه نتیجه گرفت که سرکه‌ چوب یک مایع آلی غنی با چگالی بالا با هزینه های تجاری اقتصادی مناسب می باشد که متناسب با زنجیره تامین موجود و زیرساخت های مزرعه ای است. این محصول یک منبع تغذیه‌ای آلی و پایدار می‌باشد که به کاهش وابستگی به شرکت های شیمیایی پرهزینه منجر می شود.

مصارف دیگر این محصول

استفاده از سرکه چوب به عنوان یک مواد افزودنی در خوراک دام، سبب افزایش کیفیت و بهتر شدن مزه‌ی گوشت می‌شود، سرکه چوب تنظیم کننده‌ی دستگاه گوارشی حیوان نیز بوده که استفاده‌ی بهتر از مواد مغذی در خوراک و در نتیجه کاهش نیاز به خوراک دام را نتیجه می‌دهد.

از ویژگی‌های منحصربفرد سرکه چوب ایفا کردن نقش یک سم کشاورزی قوی اما کاملا بی‌ضرر و ارگانیک می‌باشد؛ دفع حشرات و آفت‌ها از گیاه، جلوگیری از سرایت بیماری‌های قارچی و باکتریایی و ویروسی به گیاه و در عین حال عدم وجود بوی نامطبوع در این محصول، نقش سرکه چوب را به عنوان سمی تاثیرگذار و ارگانیک، پررنگ می‌کند. بنابراین محتوای طبیعی و قیمت مناسب آن سبب می‌شود که جایگزین مناسبی برای آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی باشد.

سرکه چوب در ایران

شاید اولین بار ما این سوال را نپرسیده باشیم که سرکه چوب چیست؟

اما به جرات بیش از همه ، ما پرسیده ایم که سرکه چوب چیست؟

و بیش از همه در پاسخ سوال سرکه چوب چیست؟ ما پاسخ داده ایم .

با توجه به نوظهور بودن کشف ویژگی‌های منحصر بفرد این محصول در زمینه‌ی کشاورزی، استفاده از سرکه چوب در ایران تا چند سال پیش کاملا ناشناخته بود، خوشبختانه به سبب تحقیقات و بررسی های محققین و دانشمندان ایرانی، استفاده از این محصول با سرعت چشمگیری در حال گسترش می‌باشد، گروه تولیدی فصل پنجم با به کارگیری از آخرین تحقیقات و اکتشافات علمی و استفاده از ظرفیت نخبگان داخل کشور، توانسته است به عنوان اولین تولیدکننده‌ی انبوه سرکه‌ی چوب قدم به عرصه‌ی تولید ملی بگذارد. آنچه که محصولات تولیدی گروه فصل پنجم را متمایز می‌کند، مبنا قراردادن تحقیقات و آزمایشات علمی برای بهبود هر چه بهتر کیفیت محصولات می‌باشد.

جهت دستیابی به اطلاعات و مقالات بیشتر پیرامون سرکه چوب و مزایای استفاده از آن در زمینه های گوناگون لطفا به پایگاه استرالیایی مقالات سرکه چوب مراجعه کنید: لینک

برای آشنایی بیشتر با مزایا و ویژگی‌های سرکه چوب لطفا به این صفحه رجوع کنید: لینک

اولین سرکه چوب شناسنامه دار در ایران

برای اولین بار در خاورمیانه سرکه چوب تولید کرده ایم. شناسنامه دار بودن این محصول تضمین کیفیت محصول ماست. نوع چوب، دمای تولید، فشار و زمان تولید را کنترل می کنیم. کیفیت و اثر نهایی محصول را کنترل و تنظیم می کنیم. برای از بین بردن قارچ، نماتد و علف های هرز محصول تخصصی تولید می کنیم.

اولین استاندارد سرکه چوب

با توجه به اینکه سرکه چوب در دنیا نیز کمتر شناخته شده است دانش تولید و فراوری و پالایش سرکه چوب را به صورت کاملا بومی و ایرانی تولید کرده ایم. برای رفع موانع و ارایه بهترین کیفیت برای اولین بار استاندارد این محصول را در ایران تدوین کرده ایم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by