نماتد پسته

نماتد پسته آفت مهمی در باغات پسته کشور است . این میوه محصول مهم و استراتژیک از نظر صادرات است . توجه به رفع آفت نماتد در این درخت مساله ای جدی و ضروری است .

نماتد های ریشه‌ گرهی یا مولد غده ، یکی از مهم ترین انواع نماتد ها می باشند . که به ‌خاطر ایجاد غده بر روی ریشه گیاهان، به این نام خوانده می‌شوند . وجود غده های متعدد روی ریشه درختان پسته باعث می شود . که ریشه ها نتوانند وظایف اصلی خود، یعنی جذب آب و مواد غذایی از خاک را به خوبی انجام دهند . که به دنبال آن کاهش رشد، ضعف و زردی و علائمی مانند کمبود عناصر غذایی .، ایجاد برگ‌های کوچک، سرخشکیدگی شاخه‌ها و همچنین کاهش محصول و در مواردی مرگ درختان مشاهده می شود.

آلودگی درختان ‌جوان می تواند باعث سبززردی برگ ها و کاهش قابل توجه رشد ‌و نمو درختان شود.

از علایم اختصاصی نماتد پسته حاشیه خشکی روی  برگ های پسته است . با ظهورعلایم حاشیه خشکی باید ریشه ها از نظر وجود غده بررسی شود .

علایم بیماری نماتد پسته

نماتد  پسته توسط نهال ‏های منتقل شده از خزانه آلوده و جابه جایی خاک آلوده و. گل و لای چسبیده به ادوات کشاورزی و باغبانی از نقطه‏ای به نقطه دیگر منتقل می‏شود.

آبیاری نیز در انتقال نماتدهای مولد غده از باغات آلوده به اراضی و درختان سالم نقش مهمی دارد.

برای کنترل بیماری نماتد مولد غده در پسته از نماتد کش گیاهی نماکوب به میزان ۶۰ لیتر در هر هکتار . همراه با آب آبیاری یا هر درخت ۳۰۰ سی سی استفاده می شود .

نماتد کش نماکوب ارگانیک و گیاه پایه بوده . و هیچ گونه سمیت شیمیایی برای محیط زیست و خاک نداشته . همچنین با استفاده از نماکوب PH خاک تنظیم شده . و محیطی مناسب جهت ریشه زایی و تقویت گیاه وجذب عناصر غذایی ایجاد میشود .

نویسنده : مهندس حامد پورعلی

در مجموعه فصل پنجم به صورت تخصصی روی مساله نماتد فعالیت داریم . هدف ما گسترش کشاورزی ارگانیک است . با تولید کودداروهای ارگانیک سعی بر احیای خاک داریم . برای مبارزه با نماتد در زمین زراعی یا باغات خود نماکوب را پیشنهاد می کنیم . برای خرید نماکوب کافی است از اینجا اقدام کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by