رنگ آمیزی تنه درختان

رنگ آمیزی تنه درختان

رنگ آمیزی تنه درختان با هدف جلوگیری از ترک پوست و ورود قارچ ها ، باکتری ها و آفات ، مبارزه با سرمازدگی و تغذیه جوندگان . بهترین زمان پاییز و زمستان است .

در فصل پاییز درختان به خواب زمستانی رفته و بنابراین در مقابل انقباظ و انبساطهای دمایی هوا بین روز و شب و همچنین از دفع برخی حشرات و قارچها بی دفاع میمانند. مطالعات دانشگاهی نشان می دهد که لایۀ ضخیم رنگ، درخت را از خطر آفات حفظ می کند ولی باید توجه داشت که رنگ روغنی به دلیل آن که اجازۀ تنفس به درخت نمی دهد گزینۀ مناسبی نیست، ضمن آن که نباید مواد افزودنی مثل اسناس به رنگ اضافه کرد. رنگ های تیره نیز از این جهت که با جذب گرمای نور خورشید باعث سوختن پوستۀ درخت می شوند، نامناسب اند.بدین ترتیب که تنه درختان بخصوص قسمتهای رو به جنوب هنگام شب به مقدار کافی سرد شده ودر روز با تابش آفتاب به سرعت گرم و ایجاد شکاف در پوست تنه می گردد.

رنگ آمیزی تنه درختان که به عنوان سپر محافظ در برابر آسیب های مختلف عمل می کند و مانع شکاف و پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن می شود، اتفاقی که در صورت بروز، مقدمۀ بروز بیماری های مختلف را برای درخت فراهم می کند و آن را در معرض قارچ و حشرات قرار می دهد.از دیگر فواید رنگ آمیزی تنه درختان ، محافظت از درخت در برابر جونده ها و حیوانات کوچکی است که از پوستۀ درخت تغذیه می کنند. از این رو توصیه می شود سموم دفع جوندگان با رنگ ترکیب شود.

مزایای رنگ آمیزی تنه درختان:

جلوگیری از آفتاب سوختگی و سرمازدگی درختان 

محافظت در برابر انبساط و انقباض دمایی شب و روز

محافظت از درختان در برابر تنش های شدید و آنی دمایی محیط

محافظت از درختان در مقابل ترک خوردگی تنه

محافظت از درختان در مقابل آفات چوبخوار ( مانند کرمهای خراط)

محافظت و پیشگیری از بیماریهای قارچی و ویروسی درختان (شانکر باکتریایی)

محافظت و جلوگیری از زمستان گذرانی کرمهای میوه (مانند کرم سیب و آلو)

محافظت از درختان در مقابل جوندگان مانند خرگوش،موش

زمان رنگ آمیزی تنه درختان:

بهترین زمان برای رنگ کردن تنه درختان اواخر پائیز و هنگامی که

 دمای هوا بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد است انجام شود و این عمل هرسال تکرار میشود.

البته برخی سازندگان رنگ مخصوص تنه درختان را با مواد ضد قارچ و دفع حشرات

مانند بردوفیکس وسولفات مس آغشته میکنند که در مناطقی که مرطوب میباشند و نیزحملات حشرات برای لانه گزینی بیشتراست بکار میروند.در باغات میوه رنگ آمیزی تنه با بردو فیکس انجام میشود برای جلوگیری از بیماریهای قارچی و باکتریایی .

نحوه استفاده: برای درختان بالای دو سال از ۲ سانتی متر زیرخاک تا ۶۰ سانتیمتر ازتنه درخت رنگ آمیزی  توصیه میشود.

رنگ آمیزی تنه .PNG
رنگ آمیزی تنه درختان 1.PNG
رنگ آمیزی تنه درختان.PNG

توضیحات تکمیلی

در راستای امنیت غذایی در کشور وجود باغات میوه سالم و عاری از بیماری و آفات اهمیت بسزایی داشته از این رو رنگ آمیزی تنه درختان بالای ۲ سال درپاییز وزمستان  توصیه میشود  همچنین عدم سرمازدگی و خسارت جوندگان و ترک خوردگی درختان باعث عملکرد بیشتر در واحد سطح شده و در جهت تولید کشاورزی پایدار نقش بسیار مهمی رو ایفا میکند .

رنگ آمیزی با ترکیباتی مانند بردو فیکس مانع از بروز بیماریهای تنه و طوقه شده و عمر درخت وباغ را افزایش میدهد .وجود باغات سالم و عاری از بیماری و آفت باعث کاهش استفاده از سموم شیمیایی گشته وعدم آلودگی محیط زیست و منابع آب وخاک را به همراه داشته ودر نهایت منجر به کاهش هزینه های تولید میشود.

نویسنده : مهندس حامد پورعلی

فصل پنجم فرحبخش مجموعه ای فناور است با هدف توسعه کشاورزی ارگانیک . تیم علمی ما پیوسته به دنبال حل مشکلات بخش کشاورزی ما در ایران است . با کمک بخش فنی و صنعتی خود محصولاتی کاملا ارگانیک تولید می کنیم . کشاورزی ارگانیک به معنی تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه است . با گسترش این هدف سفره هم وطنان مان را محصولات سالم رنگین خواهیم کرد . برای خرید محصولات ارگانیک ما مانند نماتدکش نماکوب همین لحظه با ما تماس بگیرید . ۰۹۱۷۸۰۳۰۷۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by