کودهای سبز

کودهای سبز

یکی از اصلی ترین شاخه های کشاورزی ارگانیک، کودهای سبز هستند . که بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز گیاه زراعی را می توانند به خاک اضافه کنند.

و بکارگیری آن ها نیز بسیار آسان است. در این روش باید یک گیاه زراعی مناسب را انتخاب نمود، آن را کشت داد و سپس در زمان مناسب آن را به خاک مزرعه بازگرداند تا با تجزیه آهسته سبب تأمین نیازهای گیاه شود. گیاه کودی که در این روش انتخاب می شود در هر زمان از سال قابل کشت است و به صلاحدید کشاورز به خاک افزوده می شود.

کود سبز چیست؟

کود سبز که گیاه پوششی نیز خوانده می شود، از چندین گونه مشخص از گیاهان زراعی تشکیل شده است که پس از رشد، در زمان مناسب برداشت شده، معمولأ به بخش های ریزتر بتدیل می شوند و بعنوان مالچ و مکمل های خاک (افزودنی هایی که توانایی خاک را برای فراهم کردن مناسب ترین محیط برای رشد ریشه و جذب مواد غذایی فراهم می کنند) عمل می کنند.

کودهای سبز می توانند در پاییز و پس از اینکه محصول برداشت شد کاشته شوند. همچنین می توان آن ها را بعنوان بخشی از زراعت بعنوان فعالیت “گردش زراعی” و در فصول بهار و تابستان کشت داد. اگر این گیاه در پاییز و زمستان کاشته شود نه تنها بعنوان گیاه پوششی  عمل می کند، بلکه به غنی سازی بخش رویی خاک و همچنین محافظت از گیاه،تقویت میکروارگانیسم های مفید، تداخل در زندگی آفات و عوامل بیماریزا، جذب عوامل زیستی کنترل آفات، کمک می کنند.

پس از رشد دادن این گیاهان، در ابتدای بهار باید آن ها را دوباره به خاک برگرداند. این کار وقتی انجام می شود که خاک هنوز به اندازه کافی گرم نشده است که کشت انجام شود، اما به اندازه کافی خشک است که در زمانی که از آن ها استفاده می کنید، خاک را فشرده نکنند.

اگر زمین زراعی خاک سنگینی دارد، باید کودهای سبز را در اواخر پاییز به خاک برگرداند تا طی زمستان تجزیه شود. این کار بهتر از استفاده از خاک های سنگین وبسیار مرطوب است.

نکته مهم: در تولید این کودها از خاک های خیسانده شده استفاده نکنید و بروی خاکی که کود سبز به آن افزوده اید، حرکت نکنید.

نحوه کاشت گیاه پوششی

بهترین زمان برای کاشت گیاهانی که در کودهای سبز استفاده می شوند، قبل از بارش باران است. و باید توجه داشت که حین جوانه زنی این گاهان آب کافی دریافت کنند. برای برخی از این کودهای سبز ، بذرمال کردن آن ها با برخی باکتری ها و قارچ های همزیست مفید می تواند آن ها را به کودهای بهتری تبدیل کند.

انواع کود سبز

بطور کلی دو نوع کود سبز وجود دارد: لگوم ها و غیرلگوم ها. لگوم ها گیاهانی هستند که ریشه های آن ها ساختارهای همزیست با باکتری های تثبیت کننده نیتروژن هوا تشکیل می دهند و می توانند بطور ویژه ای کیفیت کود سبز را بالا ببرند. برخی از این گیاهان لگومی شامل یونجه، شبدر و سویا می باشند.

گیاهان غیرلگومی شامل دیگر انواع این گیاهان می باشند که شناخته شده ترین آن ها، جو است.

در هر نقطه ای که کشاورزی شما درحال انجام باشد، می توانید گیاهان زراعی مختلفی را پیدا کنید که از آن ها می توان برای کود سبز استفاده کرد.

انتخاب کود سبز

به منظور انتخاب نوع کود سبز گزینه های مختلفی وجود دارند که همگی بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه، و ویژگی های خاک دارند. برخی از آن ها در در فصول سرما رشد بهتری دارند و برخی دیگر در بهار و تابستان. برای مثال گندم سیاه زمستانه بهترین گزینه برای فصل سرما و شبدر بهترین گزینه برای فصل گرما است. در صورتی که خاک دچار کمبود پتاسیم باشد، بقایای درخت موز بهترین گزینه و در صورتی که کمبود نیتروژن داشته باشد آزولا بهترین گزینه است. بهترین کار این است که آن ها را در طول سال داشته باشید تا همواره خاکی ارگانیک و حاصلخیز داشته باشید.

گیاهانی که در کودهای سبز استفاده می شوند و درصد عناصر مهم در آن ها
گیاه درصد نیتروژن درصد فسفر درصد پتاسیم
سزبانیا یا لوبیای درختی شاخدار ۲.۵۱۰.۹۲۰.۹۲
لوبیای چشم بلبلی ۰.۷۰.۴۶۱.۱۵
نخود ۱.۹۷    
برگ های نیشکر ۱ ۱.۱۵۳.۲۱
سوبابل ۴.۲۹۰.۴۴۳.۱۴
آزولا ۳.۶۸۰.۴۶۰.۳۴
اقاقیا ۲.۶۱۰.۳۹۲.۷۵

کودهای سبز یکی از بهترین راه های افزایش میزان ماده آلی در خاک کشاورزی می باشند.

نویسنده : دکتر احمدرضا نصیری

رسالت ما در فصل پنجم توسعه کشاورزی ارگانیک است . برای رسیدن به این هدف محصولات ارگانیک تولید می کنیم . از کودداروهای ارگانیک گرفته تا مکمل کمپوست و …. . همه محصولات ما کاملا ارگانیک هستند . برای استفاده از کودهای سبز کافی است با ما تماس بگیرید . کارشناسان ما به شما یاری می رسانند .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by