فصل پنجم فصل کشاورزی ارگانیک

فصل پنجم فصل کشاورزی ارگانیک

فصل پنجم فصل کشاورزی ارگانیک است . امروزه تولید محصولات غذایی سالم نیاز اساسی ماست . تامین امنیت غذایی و کشاورزی ارگانیک رسالت فصل پنجم است .

چرا شرکت فصل۵ تأکید زیادی بر کشاورزی ارگانیک دارد و از سموم و کودهای شیمیایی فاصله گرفته است؟

مزرعه ارگانیک

حتمأ تاکنون مطالب زیادی در مورد کشاورزی ارگانیک شنیده اید، اما سوالی که مطرح می شود این است که بطور کلی چه تفاوت هایی بین محصولات ارگانیک و محصولاتی که با سموم و کودهای شیمیایی تولید شده اند وجود دارند. یا اینکه ممکن است هدف تنها افزایش محصول باشد و کیفیت و ارگانیک بودن آن اهمیتی نداشته باشد. همه این موارد می توانند به نوعی صحیح باشند، اما اگر در دراز مدت (حداقل ۲ سال) شرایط را بررسی کنیم متوجه خواهید شد که با عدم استفاده از کودها و محصولات و شیوه های ارگانیک تا چه اندازه راه را اشتباه رفته ایم

فصل کشاورزی ارگانیک

یکی از مهمترین دلایل عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی آسیب هایی هستند که در دراز مدت به سلامت کشاورز وارد می شوند. برای مثال یک از سمومی که به تازگی در بسیاری از کشورها ممنوع شده است، سم گلایفوزیت است که پس از بررسی ها و طی سالیان مشخص شد می تواند باعث بروز سرطان در کشاورزان گردد. میزان استفاده از این سموم هرچقدر که پایین هم باشد، به آهستگی و به مرور سبب بروز آسیب هایی به سلامتی کشاورز و  در کنار آن اکوسیستم مزرعه می شود.

تقاضاس مردم برای محصولات ارگانیک

دلیل دیگر برای عدم استفاده از سموم و کودهای ارگانیک، عدم انتخابی بودن آن ها است. برای مثال وقتی از سموم حشره کش برای از بین بردن آفاتی مانند شته، تریپس و غیره استفاده می شود، این سموم بطور غیرانتخابی باعث از بین رفتن حیواناتی مانند کفشدوزک نیز می شوند که دشمن طبیعی شته ها می باشد.

دلیل سوم: استفاده از کودهای شیمیایی در صورت استفاده صحیح تنها نیاز گیاه را به صورت فوری تأمین می کند ولی دیگر نیازهای گیاه را نادیده می گیرد، و نیاز گیاه به یک عنصر را به سمت عنصری دیگر سوق می دهد. کودهای شیمیایی سیستم کشاورزی را به نحوی تغییر می دهند که در صورت اشتباه می توانند سبب آسیب گردند.

دلیل چهارم: استفاده از سموم و کودهای شیمیایی  در صورت عدم اصلاح ساختار و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک، نه تنها می تواند نتایج مطلوب را تأمین نکند، بلکه سبب بروز علایم مسمومیت ناشی از میزان بالای عناصر نیز گردد.

خاک حاصلخیز

برای مطالعه بیشتر در مورد حاصلخیزی زیستی، بروی لینک زیر کلیک کنید

دلیل پنجم: در سیستم هایی که از مواد شیمیایی در کشاورزی استفاده می شود، علایم می توانند همپوشانی داشته باشند، برای مثال علایم بروز آسیب نماتد به میزان  زیادی با بروز علایم ناشی از کمبود عناصر میکرو شباهت دارد؛ در چنین شرایطی کشاورز از کودهای شیمیایی عناصر میکرو استفاده می کند، ولی آسیب همچنان پابرجاست.

فصل کشاورزی ارگانیک

دلیل ششم: محدودیت های صادراتی: طی سال های اخیر محصولات خوراکی که به کشورها وارد می شوند تحت نظارت های شدیدی قرار گرفته اند و روز به روز به این نظارت ها افزوده می شود. همچنین سایرکشورها نیز علاوه بر تقویت نظارت های داخلی بر محصولات کشاورزی، نظارت بر محصولات کشاورزی وارداتی را افزایش داده اند. بنابراین محصولاتی که به شیوه های شیمیایی و به میزان مازادی تولید می شوند، امکان صادرات نخواهند داشت و در نتیجه باید تنها در بازار داخلی به قیمت های بسیار پایین به فروش رسانده شوند.

به همین دلایل، شرکت فصل پنجم تلاش خود را در جهت ارتقای محصولات کشاورزی از طریق استفاده از کودهای ارگانیک و کودداروهای ارگانیک قرار داده است.

اما کشاورزی ارگانیک چگونه این مشکلات را از بین می برد؟

کشاورزی ارگانیک با ایجاد تعادل در اکوسیستم مزرعه و تقویت سیستم متعادل خاک و تقویت میکروارگانیسم های مفید و همچنین دشمنان طبیعی عوامل بیماریزا و آفات نه تنها در کاهش آفات و بیماری ها موثر است، بلکه سیستم متعادلی با آزادسازی تدریجی ترکیبات در خاک فراهم می کند که نیازهای گیاه را بطور آهسته و پیوسته تأمین می کند و از بروز مسمومیت یا علایم کمبود عناصر پیشگیری می کند.

همچنین روش های ارگانیک نیز وجود دارند که استفاده از آن ها نه تنها سلامتی زمین زراعی بلکه سلامتی کشاورزی و محصول با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی تولید می کنند.

از لینک زیر می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کشاورزی ارگانیک بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by