نماتد طلایی سیب زمینی

نماتد طلایی سیب زمینی

نماتد طلایی سیب زمینی نماتدهای بیماری زای گیاهی، کرمهای سوزنی شکل کوچکی هستند . که در خاک وجود دارند واز ریشه گیاهان تغدیه می کنند .

نماتد طلایی سیب زمینی            Globodera rostochensis

نماتدهای بیماری زای گیاهی، کرمهای سوزنی شکل کوچکی هستند که در خاک وجود دارند واز ریشه گیاهان تغدیه می کنند و فقط با میکروسکوپ دیده می شوند. نماتدهای سیستی سیب زمینی شامل نماتد طلایی و نماتد شیری از خسارت زاترین بیمارهای سیب زمینی درایران به شمار می روند.

نماتد طلایی و سیب زمینی

نماتد ها در خاک مستقیما به ریشه و غده سیب زمینی حمله می کنند و پس ازاستقرار در بافت گیاه، با تغدیه و رشد و نمو مانع از جذب آب و مواد غذایی در گیاه می شوند که در نهایت کاهش رشد و محصول را به دنبال دارد.

کشت مداوم سیب زمینی یا میزبانهای دیگر نماتد مانند گوجه فرنگی و بادمجان موجب افزایش جمعیت نماتد وتشدید بیماری زایی می شود و حتی در مواقعی تعداد غده های سیب زمینی برداشت شده کمتر از غده های کاشته شده است.کاشت غده های آلوده در مزارع سالم و جابه جایی غده های آلوده به سایر مناطق غیرآلوده از موارد انتشار این نماتدها بوده است.

نماتد طلایی در سیب زمینی

سیکل زندگی نماتد سیب زمینی

ماده های جوان نماتد طلایی کروی شکل ابتدا شیری رنگ اند، سپس به رنگ زرد طلایی درمی آیند که پس از مرگ، پوستشان ضخیم و قهوه ای تیره می شود. این مرحله سیست نامیده می شود که حاوی صدها تخم است. اندازه بدن ماده ها با قرار دادن ۲ عدد کنار هم در حدود یک سانتی متر می شود. پس از کاشت سیب زمینی بر اثر ترشحات ریشه و نیز رطوبت، نوزادهای کرمی شکل درون سیست ها که در خاک قرار دارند ازسیست خارج و وارد ریشه میشوند و پس از تغذیه و رشد کردن تبدیل به نر و ماده می شوند.نوزادها می توانند به غده حمله کنند . بدن ماده جوان متورم می شود و نیمه انتهایی روی سطح ریشه نمایان می شود که در این مرحله ماده شیری یا طلایی رنگ، شروع به تخم گذاری می کند. پس از مرگ، ماده ها از ریشه جدا می شوند و درون خاک می افتند و تبدیل به سیست می شوند که در شرایط کم آبی، هوای سرد و گرم نکاشتن سیب زمینی، تا سالهای طولانی از تخمها محافظت می کنند.

نماتد سیب زمینی

نشانه های بیماری نماتد طلایی سیب زمینی

در مزرعه، مناطق آلوده به صورت لکه هایی با گیاهان کم رشد، کوچک و زرد رنگ ظاهر می شود که حالت تشنگی و کمبود مواد غذایی دارند و قبل از زمان برداشت، ساقه و برگ ها خشک می شوند. در صورت کاشت هر ساله سیب زمینی ، آلودگی بیشترمی شود و تمام مزرعه را می پوشاند. در حین رشد گیاه، نماتدهای ماده سفید و یا طلایی رنگ روی ریشه و غده های آلوده دیده می شوند.

مزرعه آلوده به نماتد

اهمیت اقتصادی سیب زمینی

زمانی که نماتدها وارد ریشه های جوان می شوند با زخمی کردن ریشه و تغذیه ازآن مانع جذب آب و مواد غذایی می شوند، در نتیجه گیاه آلوده بر اثر کمبود مواد غذایی کم رشد، کوچک و زرد رنگ می شود و محصول کمتری می دهد. اگر جمعیت نماتد به دو تا پنج تخم در هر گرم خاک برسد ، کاشت سیب زمینی مقرون به صرفه نخواهد بودو کشاورز ضرر می کند. در بعضی از کشورها برای هر ۲۰ تخم در هر گرم خاک تناژ برداشت محصول ۲تن کاهش می یابد .

راههای انتشار

نماتدها توسط خاک آلوده، خاک همراه غده های سیب زمینی، غده ها ی سیب زمینی آلوده، ماشین آلات کشاورزی، آبیاری و حیوانات در هنگام چرا به مناطق مختلف گسترش می یابند.

غده های آلوده به نماتد طلایی

پیشگیری

کاشت پی در پی سیب زمینی در زمین آلوده موجب افزایش جمعیت نماتد و کاهش محصول سیب زمینی می شود.
به دلیل جدید بودن بیماری  نماتد طلایی سیب زمینی  در ایران، توصیه می شود قبل از کاشت سیب زمینی ،کشاورزان سراسر کشور ، نمونه خاک مزرعه شان را برای اطمینان از عدم آلودگی آن،آزمایش کنند.
همچنین رعایت موارد زیر در پیشگیری از ابتلای محصول به این بیماری توصیه
می شود:
– کشت سیب زمینی بذری حداقل هر سه سال یکبار
– کاشت غده های گواهی شده سالم
– در صورت مشاهده علائم کم رشدی گیاهان در مزرعه، نمونه برداری از بوته وارسال نمونه خاک اطراف بوته به آزمایشگاه نماتد شناسی.

مبارزه با نماتد طلایی سیب زمینی :

از ترکیب ارگانیک  نماکوب برای کنترل نماتد طلایی سیب زمینی استفاده میشود.این ترکیب گیاه پایه و زیستی بوده و هیچ گونه سمیت شیمیایی برای محیط زیست و آب وخاک ندارد .نماتد کش نماکوب به میزان ۶۰ لیتر در هر هکتارو۳ مرحله در سال همراه با آب آبیاری استفاده میشود.

مبارزه با نماتد طلایی سیب زمینی:

از ترکیب ارگانیک  نماکوب برای کنترل نماتد طلایی سیب زمینی استفاده میشود.این ترکیب گیاه پایه و زیستی بوده و هیچ گونه سمیت شیمیایی برای محیط زیست و آب وخاک ندارد .نماتد کش نماکوب به میزان ۶۰ لیتر در هر هکتارو۳ مرحله در سال همراه با آب آبیاری استفاده میشود.

نماتد طلایی سیب زمینی و نماکوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by