روگوز گوجه فرنگی

خاک گلدان و سبزی کاری

روگوز گوجه فرنگی بیماری خطرناک گیاهی است. اهمیت و خطرناکی روگوز گوجه فرنگی در بیماری های گیاهی مانند ویروی کووید و بیماری کرونا در انسان است.

بیماری چروکیدگی  قهوه ای میوه گوجه فرنگی Tomato brown rugose fruit virus

علایم بیماری چروکیدگی قهوه ای گوجه فرنگی:

ویروس روگوز  چروکیدگی قهوه ای گوجه فرنگی موجب چروکیدگی، قهوه‌ای، ریز و بد شکل شدن و از دست رفتن بازارپسندی میوه می‌شود و روی برگ‌ها نیز منجر به ایجاد موزاییک همراه با  تاول‌های سبز تیره شده و در این صورت برگ امکان انجام فتوسنتز را از دست داده .ویروس این بیماری موجب پژمردگی گل نیز می‌شود و با قهوه‌ای شدن دُم میوه (حالت سوختگی) میوه بازارپسندی خود را از دست می‌دهد؛ همچنین روی ساقه نیز علائم سوختگی و نکروز ایجاد کرده و عملکرد بوته‌های آلوده را به شدت کاهش می‌دهد. 

معمول ترین علایم روی میوه ها تغییر رنگ سبز یا زرد میباشد. درصورت انتقال بیماری چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی به خاک در زمان آیش که هیچ کشتی انجام نمی‌شود این ویروس در خاک تا فصل کشت بعدی باقی می‌ماند.تا کنون این ویروس روی محصولات گوجه فرنگی وفلفل خسارت ایجاد میکند.این ویروس به راحتی از طریق تماس منتشر می شود ،عوامل تکثیری مانند بذر و نشاء ،پیوندک وقلمه ها و نیز میوه های تازه از عوامل انتشار این ویروس به مناطق سالم می باشد.

3.PNG
بیماری روگوز گوجه.PNG
روگوز 5.PNG

روگوز گوجه فرنگی

علایم آلودگی به روگوز گوجه فرنگی در فلفل سطوح تاولی و موج دار روی میوه،بی رنگی یا تغییر رنگ میوه،زخمهای سیاه یا قهوه ای روی میوه،بدشکلی پوست میوه و کاهش سایز میوه و پژمردگی گل ودر برگها به صورت نقوش غیر عادی تا شدگی و پیچیدگی برگ و در ساقه ظهور نکروز یا زخم میباشد.

فلفل.PNG
فلفل 2.PNG

روگوز گوجه فرنگی: پیشگیری و کمترل

همانند سایر ویروسهای گیاهی ترکیب شیمیایی و یا ضد ویروسی ویژه و مستقیمی که بتواند برای تیمار گیاهان آلوده استفاده شود وجود ندارد، وبدلیل فقدان ناقل بیولوژیکی واقعی برای این ویروس تنها اقدامی که میتوان علیه این ویروس انجام داد روش پیشگیرانه و جلوگیری از آلودگی اولیه و یا گسترش ثانویه میباشد.

آلودگی اولیه عمدتا از  طریق بذر یا خاک آلوده صورت میگیرد بنابراین اقدامات ذیل میتواند به شکستن چرخه آلودگی کمک کند:

پرهیز از آلودگی بذر یا پرهیز از استفاده از بذر آلوده:استفاه ازبذور گواهی شده و اجباری شدن انجام تست های سلامت بذور در مناطق آلوده به این ویروس روگوز گوجه فرنگی.

محدود کردن رفت وآمد در گلخانه ها و مزارع به جزکارگران که مقررات بهداشتی را به طور کامل رعایت میکنند.

پرهیز از جداسازی و بسته بندی میوه های گوجه فرنگی در نزدیکی مکانهای تولید گوجه فرنگی بازرسی دقیق برای مشاهده علایم آلودگی به روگوز گوجه فرنگی از زمان شروع چرخه داشت تا برداشت.

برای اطلاع از دیگر آفات مانند سوسک سرخرطومی خرما به سایت ما مراجعه کنید.

نویسنده: مهندس حامد پورعلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by