نماتد کش

مزایای نماتدکش

نماتد کش ماده ای است که برای از بین بردن آفت نماتد استفاده می شود. این آفت از خانواده پاتوژن ها و برای همه گیاهان به خصوص مرکبات بسیار خسارت زا است.

نماتد ها

نماتدها جانوران بی مهره ای هستند که در سراسر جهان بعنوان یک مشکل در ضدعفونی کردن سیستم های کشاورزی، علی الخصوص در مناطق حاره مطرح می باشند. این جانوران به ریشه حمله می کنند و مواد غذایی تولید شده توسط برگها را جذب می کنند و توانایی ریشه برای جذب مواد غذایی و آب را کاهش می دهند. به منظور کاهش ضررهای اقتصادی ایجاد شده توسط این موجودات روش های مختلفی طراحی و توسعه داده شده اند که از جمله آن ها می توان به انتخاب رقم مقاوم، گردش زراعی و استفاده از سموم نماتد کش اشاره داشت. نماتد کش ها ترکیباتی هستند که نماتدهای مهمی مانند Meloidogyne، Heterodera، و Globodera را از بین می برند.

همه این ها توضیحات کتابی هست!!!!

چیزی که مهمه اینه که نماتد ها عامل اصلی زوال مرکبات هستند که بعد از آن ها انواع قارچ، ویروس، باکتری و خشکسالی و عوامل دیگر موجب از بین رفتن باغات مرکبات، پسته و … می شود.

برای مبارزه با نماتد چیکار کنم؟

ترکیبات نماتد کش به دو روش تدخینی و غیرتدخینی عمل می کنند و مکانیسم های متفاوتی دارند. کنترل بکارگیری نماتد کش های تدخینی و سمیت بالای آن ها یکی از مشکلات اساسی در مورد بکارگیری آن ها است، به همین دلیل نماتد کش های غیرتدخینی طراحی و تولید شدند که سمیت کمتری دارند، اما به میزان کمتری موثر هستند. نماتد کش های تدخینی نیازی به خورده شدن توسط نماتد ندارند و در اثر تماس با نماتد، به بدن آنها وارد می شوند و سپس اثرات خاص خود را اعمال می کنند. البته نماتدهای غیرتدخینی نیز بطور مستقیم به دیواره بدن نماتد وارد می شوند.

انواع نماتدکش ها

 براساس مکانیسم های عمل نماتد کش ها، می توان آن ها را به سه دسته تقسیم بندی کرد: مکانیسم مهار تنفسی که تنفس را در نماتد مهار می کنند؛ مکانیسم سمیت عصبی که سبب توقف فعالیت عصبی نماتد می شوند، و تداخل در متابولیسم استروئیدها.

مکانیسم های عمل نماتدکش ها اختصاصی این موجودات نیستند و می توانند بروی انسان ها و سایر موجوداتی که در اکوسیستم وجود دارند اثرگذاشته و سمیت خود را القا کنند، در نتیجه سبب از بین بردن موجودات مهم و مفید خاک مانند انواع کرم خاکی را از بین می برند که خود می تواند نقش مهمی در کاهش ماده آالی خاک و در نتیجه تشدید آسیب نماتد در سال های بعدی باشد. به همین دلایل روز به روز استفاده از آن ها در کشورهای روبه افزایشی ممنوع شده است.

نماتدکش نماکوب چیه؟

نماتد کش نماکوب، نیز یکی از نماتد کش هایی است که از طریق تدخینی عمل می کند، با این حال، کاملأ طبیعی بوده و هیچ گونه اثر سوئی بر سایر موجودات مفید خاکزی ندارد؛ بعلاوه به علت داشتن ترکیبات مفید آلی، میزان ماده آلی خاک را افزایش می دهد و می تواند بعنوان نوعی کوددارو در سیستم های کشاورزی جهت پیشگیری از آسیب نماتد یا مهار و کنترل آن ها استفاده شود. با کاهش جمعیت نماتدهای بیماریزا، زمینه فعالیت سایر موجودات مفید خاکزی فراهم می شود و رشد و نمو گیاه زراعی بهبود می یابد.

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

نماتدکش
نماتدکش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by