خاک گلدان

کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی

خاک گلدان اصلی ترین قسمت در پرورش گل و گیاه و سبیزجات در خانه است . مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای رشد و نمو و گلدهی از طریق خاک گلدان به ریشه داده می شود.

معمولأ گلدان ها و گیاهان آپارتمانی بخش مهمی از زیبایی و قابل سکونت بودن خانه ها و علی الخصوص آپارتمان ها در زندگی عصر کنونی می باشند و چه در محیط کار و چه در مراکز تفریحی نقش مهمی در زیباسازی سالن ها، اتاق ها و حتی حمام و سرویس بهداشتی دارند. هیچ جایی در محیط خانه وجود ندارد که با افزودن گل و گیاه نتوان آن ها را زیبا و شاداب تر ساخت. در این خصوص تحقیقاتی انجام شده است و مشاهده شده گیاهان آپارتمانی که رشد خوب و شادابی مناسبی دارند نه تنها به زیباسازی کمک می کنند بلکه می توانند سبب بهبود روحیه و همچنین هوای خانه و مراکز ساختمانی نیز شوند.

چرا خاک گلدان بخرم؟ تا بتونی در منزل گل پرورش بدی

چرا در خانه گل پرورش بدم؟

مطالعات متعددی نشان داده اند که نگهداری گیاهان در داخل خانه می تواند شما را سالم تر و شاداب تر سازد و مزیت های روانشناسی و فیزیکی متعددی به دنبال دارد که مهمترین و شناخته شده ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

۱. بهبود حال عادی فرد

۲. کاهش خستگی

۳. کاهش سطح استرس و اضطراب

۴. بهبود تمرکز و عملکرد

۵. افزایش مقاومت به درد و همچنین شفابخشی

۶. تسکین بیماری های تنفسی و پوست خشک به دلیل تهویه مناسب هوا

همچنین بسیاری از گیاهان خانگی مواد سمی مانند فرمالدهید، بنزن و تری کلرواتیلن را که جزو آلوده کننده های هوا هستند، از محیط خانه و کار شما پاکسازی می کنند. همچنین میزان گردوغبار خانگی را به اندازه % ۲۰ کاهش می دهند بنابراین تهویه کننده های کارآمدی برای هوا هستند.

مطالعات علمی

ناسا نیز مطالعات متعددی بروی توانایی های این گیاهان به منظور پاکسازی هوا انجام داده است و امیدوار است که از این گیاهان در سفرهای فضایی استفاده کند. ناسا پیشنهاد می دهد که ۱۵ تا ۱۸ گیاه باید در یک محیط ۱۷۰ متری خانه ها و محیط های آپارتمانی بسته نگهداری شود. با این حال برخی محققین پیشنهاد می دهند حتی اگر تنها %۲ از اتاق با یک گیاه پر شود، می تواند اثرات خوبی داشته باشد. البته استفاده از خاک گلدان مناسب برای این کار بسیار مهم است.

ساده ترین مزیت سلامتی این گیاهان کاهش گردو غبار و افزایش اکسیژن در داخل خانه می باشد که حال شما را بهتر می کند، انرژی شما و تمرکز ذهنی شما را افزایش می دهد. در واقع مطالعات نشان داده است که درصورتی که در محیط کار گیاهی نگهداری شود، عملکرد کارمندان به میزان زیادی افزایش می یابد.

یکی از موقعیت هایی که در آن می توان با یک تیر دو نشان زد، این است که در کنار استفاده از گیاهان آپارتمانی می توان سبزی هایی مانند ریحان، جعفری و حتی تربچه را نیز در این گلدان ها که با خاک گلدان فصل پنجم پر شده اند پرورش داد که نه تنها به زیبایی محیط خانه کمک می کند بلکه می توانند برای مصارف خوراکی نیز مصرف شده اند. در اینجا شما سبزی تمیز و کاملأ ارگانیک و سالم را خودتان تهیه می کنید و نیازی به هزینه برای خرید سبزی هایی که سالم نیستند و از کیفیت آن ها اطمینان ندارید نیست.

گل و خاک گلدان
گل و خاک گلدان

سبزی کاری در منزل

پرورش سبزی در منزل مزیت هایی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

۱. زیبایی خانه و تهویه هوا

۲. اثرات دارویی درمانی

۳. استفاده از سبزیجات تازه عاری از هرنوع سم یا ترکیب شیمیایی

۴. بهبودی سلامتی روحی و روانی

۵. تهیه هر نوع سبزی در هر زمان از سال با هزینه اندک

خاک گلدان و سبزی کاری
خاک گلدان و سبزی کاری

چرا خاک گلدان بخرم؟

نکته ای که حائز اهمیت است، این است که تنها با داشتن یک خاک مناسب برای گلدان و نور کافی (طبیعی یا مصنوعی) می توان این مزیت ها را به ارمغان آورد.

معمولأ بسیاری از خانه ها دارای پنجره های رو به خورشید در بخشی از روز هستند و یا می توانند جایی برای گیاهان خود تدارک ببینند و با تأمین نور مصنوعی، نیاز این گیاهان را تأمین کنند.

از آنجایی که خاک یک محیط پیچیده و با ترکیبات متعدد است، از هر نوع خاکی نمی توان برای داشتن گلدانی زیبا و گیاهانی شاداب استفاده کرد. پس باید به منظور تهیه خاک گلدانی مناسب، پارامترهایی در نظر گرفته شود.

خاک گلدان چیکار میکنه؟

 نکته ای که بنظر می رسد در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می شود این است که ریشه نیز نیاز به تنفس دارد، پس یکی از اجزای بستر باید ترکیباتی مانند کوکوپیت (از میوه های نارگیل گرفته می شود) و پرلیت باشند که در کنار هم و با درصد مناسبی ترکیب شوند می توانند زهکشی خوبی را به دنبال داشته باشند؛ همچنین از آنجایی که ریشه به محیط مرطوب نیاز دارد، این دو ماده می توانند میزان مناسبی آب را در خود نگه دارند که نیازهای آبی گیاه را نیز تأمین کنند. این دو ترکیب را نمی توان بطور مستقیم استفاده کرد، زیرا هر دو دارای مقداری املاح هستند؛ پس باید قبل از استفاده آبشویی شوند تا املاح مضر از آن ها خارج شود. و پس از خشک شدن می توانند بعنوان بخشی از ترکیب گلدان استفاده شوند.

خاک گلدان فصل پنجم
خاک گلدان فصل پنجم

بستر کشت؟؟؟

بخش دیگری از این بستر کشت یا خاک گلدان باید دارای مواد مغزی مانند ترکیبات ماکرو و میکرو با نسبت های مشخص و همچنین مواد آلی مورد نیاز باشد. مواد آلی باید بدون بو و غنی باشند تا نه تنها زیبایی خاص خود را حفظ کنند، بلکه با تأمین ترکیبات آلی در برابر آفات و بیماری ها قدرتمند عمل کرده و دچار این بیماری نشود.

همچنین تأمین مواد غذایی مورد نیاز می تواند رشد بهتر این گیاهان و سبزیجات را به دنبال داشته باشد. نکته مهم عدم استفاده از کودهای شیمیایی است، چرا که مقدار مازاد این کودها می توانند در بافت های گیاه تجمع یابند و از زیبایی آن ها کم کنند؛ همچنین در صورت کاشت سبزیجات در این گلدان ها، استفاده از کودهای شیمیایی در برگهای این سبزجات تجمع می یابند و در نتیجه چندان ارگانیک نخواهند بود. به همین منظور بهترین گزینه استفاده از کمپوست یا ورمی کمپوست های ارگانیک جهت تأمین نیازهای تغذیه ای گیاه می باشد.

پیشنهاد ما چیه؟

خاک گلدان فصل پنجم

ما در فصل پنجم برای ساده تر کردن سبزی کاری در منزل و ترویج کشاورزی ارگانیک یک نوع خاک گلدان و بستر کشت مناسب طراحی کردیم . کافیه با کلینک روی این لینک بستر کشت مناسب و بذر گیاه مورد علاقه خودتون را از ما سفارش بدین. فصل پنجم برای پرورش سبزیجات سالم و ارگانیک همراه همیشگی شماست. برای خرید عمده یا گرفتن مشاوره با ما تماس بگیرید.

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by