طرز تهیه سرکه چوب

محصولات ارگانیک سرکه چوب

طرز تهیه سرکه چوب فصل پنجم فرحبخش . ترکیبات موجود در سرکه چوب . خرید سرکه چوب فصل پنجم فرحبخش . خرید عمده سرکه چوب از فصل پنجم فرحبخش .

سرکه چوب یکی از ترکیبات مهم است که امروزه در کشاورزی ارگانیک استفاده می شود؛ و ترکیبات آلی آن اثرات بسیار خوبی در تأمین نیازهای مختلف گیاهان درصنعت کشاورزی می گزارد. سرکه چوب به نام اسید پیرولیجنوس نیز شناخته می شود  و محلولی است مایع که طی فرایند سوزاندن ناقص و ناکامل ترکیبات آلی تشکیل می شود. ترکیبات آلی ذکر شده معمولأ بقایای گیاهانی هستند که در دماهای بالا حرارت می بینند. بخاطر دمای بالا، پلیمرهای زیستی که بقایای گیاهی را می سازند مانند سلولز، همی سلولز و لیگنین تبدیل به مولکول های کوچکتری می شوند.

طرز تهیه سرکه چوب

در فرایندی که سرکه چوب تهیه می شود، بقایای گیاهان مانند چوب، شاخ و برگ گیاهان و سایر موارد مشابه در محفظه ای بسته نگهداری شده و تا دمای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ درجه به آن ها حرارت داده می شود که در نتیجه، بخارات و گازهایی تولید می شود که در شرایط نبود اکسیژن تشکیل شده اند. خلا موجود و عدم اکسیژن دهی یک گام مهم و کلیدی در تهیه محصول سرکه چوب است زیرا اگر دمای بالا در حضور اکسیژن داده شود سبب می شود بقایای گیاهی سوزانده شوند و دیگر سرکه چوب محصول این چرخه تولید نخواهد شد. از این محفظه گازهایی خارج می شوند و سپس سرد شده و در نهایت در محفظه ها و مخازن بزرگی به مدت دو تا سه ماه نگهداری می شوند.

ترکیبات

ترکیبات سرکه چوب طی این مدت براساس آیتم هایی مانند وزن و اندازه مولکولی لایه هایی تشکیل می دهند که موارد زیر را شامل می شوند: پایین ترین لایه ترکیب که شامل ترکیباتی مانند قیر است، حاوی مولکول های درشت سنگین است؛ سرکه چوب خام بروی این لایه وجود دارد و یک لایه شفاف را تشکیل می دهد که بویی مانند دود و رنگ زردی روشن تا قهوه ای دارد که به ویژگی مانند سیستم آماده سازی و تهیه سرکه چوب و همچنین نوع ماده اولیه سیستم و چوب ها و کلیه مواد خامی که برای تهیه آن استفاده شده اند بستگی دارد.

بروی آن لایه ای که تشکیل شده است، یک نوع زیست گاز است که می تواند برای تولید انرژی استفاده شود و مانند سوخت است و حالت مایع دارد. این لایه از ترکیباتی فرار بروی سطع فاز مایع تشکیل می شود و به مرور تبخیر شده و کنار گذاشته می شود. گاهی اوقات سرکه چوب از لایه میانی جداسازی می شود و حاوی مقادیر زیاد ترکیبات فعال و فنولی است که آن ها می توانند با هم واکنش دهند و رنگ سرکه چوب را تیره رنگ می کنند. در این حالت سرکه چوب در یک دستگاه ستون تقطیر قرار می گیرد و پس از تقطیر شدن ترکیبات فنولی آن تا حدود زیادی کاهش پیدا می کنند؛ در نتیجه این فرایند محلول نهایی می تواند رنگی شفاف داشته باشد و خواص خود را تا مدت ها حفظ می کند.

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by