اکسیر محرک رشد

نماتد کش ارگانیک

اکسیر محرک رشد یا محرک های رشد موادی هستند که کشاورزی امروز نیاز شدیدی به آن ها دارد. اثر اصلی آن ها افزایش میزان جذب عناصر و مقاومت در مقابل تنش ها است.

افزایش جمعیت جهان مهمترین فاکتوری است که افزایش نیاز به محصولات کشاورزی را افزایش داده است. علاوه بر افزایش جمعیت، نیاز بالا به کودها جهت افزایش تولید و استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی از یک سو و استفاده از آب بدون کیفیت همراه با تشدید فعالیت های کشاورزی منجر به افزایش شوری خاک و کاهش حاصلخیزی آن شده است. در چنین شرایطی یکی از استراتژی های معتبر در کشاورزی پایدار استفاده از محرک های رشد است.

صحبت از کیمیاگری هست؟

محرک های رشد را براساس مواد غذایی که دارند ارزیابی نمی کنند؛ اثرات اصلی این ترکیبات شامل افزایش جذب مواد غذایی توسط گیاه و کارایی استفاده از آن ها، افزایش مقاومت به تنش های زیستی و غیرزیستی، و کیفیت بهتر تولید، می باشند.

اکسیر محرک رشد

هرچند که تاکنون تعریف خاصی برای این ترکیبات ارائه نشده است، با این حال، محرک های رشد به بیان ساده خانواده متنوعی از محصولاتی هستند که شامل محرک های معدنی از جمله سیلیس، و محرک های آلی مانند عصاره جلبک دریایی، محلول تجزیه پروتئین ها، و مواد هیومیک اسیدی می باشد و مکانیسم اثر آن ها به فاکتورهای متعددی وابسته است که مهمترین آن ها ماده اولیه و روش تولید می باشد. این محرک ها شامل مولکول های فعال مختلف از جمله پپتیدها، پیمرهای جلبکی و ساختارهای مولکول می باشند که تولید فیتوهورمون ها، آنتی اکسیدان های کاهش دهنده تنش، و تنظیم کننده های رشد گیاهان را تحریک یا آن را تقلید می کند. این ترکیبات متابولیسم پایه و متابولیسم ثانویه گیاه را تحریک کرده و آبشاری از پیام ها را تولید می کند که در درون موجود زنده القا می شوند.

چطور اثر میکنه؟

اثرات محرک های رشد به نحوه کاربرد محرک (برگ پاشی، غرقابی کردن، و بذرمالی کردن)، دوز استفاده شده، فراوانی، زمان استفاده از آن ها، شرایط رشد  بستگی دارد. علاوه بر این ها شرایط محیطی می تواند بروی میزان جذب و اعمال اثرات موثر باشند.

پیشنهاد ما چیه؟

ما در شرکت فصل پنجم اکسیر محرک رشد ماهکود را تولید کردیم که علاوه بر تجریک رشد گیاه سبب تقویت ریشه و گیاه می شود. میزان شوری خاک را کاهش می دهد. PH خاک را تنظیم می کند. خاک را هم احیا می کند. برای خرید این محصول تماس بگیرید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اکسیر های محرک رشد
اکسیر های محرک رشد

محرک های معدنی

سیلیس

این اکسیر محرک رشد معدنی جزو عناصر مورد نیاز گیاه برای رشد نیست اما مشخص شده است که دارای اثرات محرک رشدی است. منبع این محرک معمولأ شامل کانی ولاستونیت، بقایای کوره ها، و ساقه های برنج می باشد. وجود سیلیس در محیط کشت سبب تقویت قدرت مکانیکی بافت ها می شود و تشکیل موانع فیزیکی در برابر قارچ ها و حشرات می شود. با این حال نقش های اصلی آن در گیاهان شامل تنظیم رشد مناسب، فعالیت مولکول های آنتی اکسیدانی و تنظیم تعادل آب و در نتیجه مقابله با تنش های آبی می باشد.

عصاره جلبک دریایی

عصاره جلبک دریایی معمولأ از عصاره های آبی/حلالی و تجزیه زیست توده جلبک های خانواده آسکوفیلوم (گونه معروف آسکوفیلوم نودوسوم)، اکلونیا، ماکروسیستیس و دورویلئآ گرفته می شود. معمولأ شرکت های مختلف از روش های متفاوتی برای این استخراج استفاده می کنند. این گونه  اکسیر های محرک رشد می توانند از تنها یک جلبک گرفته شوند یا از مخلوطی از جلبک ها استخراج شوند یا در هر یک از این دو حالت، با مواد معدنی نیز مخلوط شوند.

اثر جلبک ها

همچنین روش های مختلف استخراج عصاره از این جلبک ها می تواند نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد. با این حال ترکیباتی که از این جلبک ها گرفته می شوند و بروی کشاورزی و گیاهان موثر هستند شامل هورمون های گیاهی و پلیمرهای جلبکی می باشند. این ترکیبات سبب تحریک متابولیسم کربن و نیتروژن در گیاه، افزایش و تحریک رشد، مقاومت به تنش های غیرزیستی ماند تنش های آبی و همچنین بهبود کیفیت میوه می شوند.

محلول تجزیه پروتئین ها

این محلول ها مخلوطی از پلی پپتیدها، اولیگوپپتیدها و آمینواسیدها هستند که از منابع پروتئینی و با تجزیه جزئی پروتئین ها ایجاد می شوند. منبع این نوع محرک ها می تواند مواد جانوری مانند بافت های پیوندی و یا مواد گیاهی مانند پروتئین های سویا، یونجه و جلبک باشد. معمولأ فاکتور تعیین کننده اثرات این نوع اکسیر های محرک رشد یا محرک ها شامل درصد آمینواسیدهای آزاد و نسبت آن ها به پپتیدهای موجود می باشد.

اثر مواد پروتئینی

این محصولات معمولأ غنی از نیتروژن هستند و به دلیل وجود ترکیبات نیتروژنه به راحتی رشد را تحریک می کنند؛ همچنین وجود آمینواسیدها متابولیسم سلول های گیاه را راه اندازی می کند که اثرات مثبتی بر رشد و نمو گیاه به همراه دارد. بطور کلی اثرات این نوع محرک تنها به دلیل وجود محتوای ۴ تا % ۸ نیتروژن نیست، بلکه این محرک زیستی فعالیت های شبه هورمونی را القا می کند و جذب مواد غذایی و متابولیسم کربن و نیتروژن را افزایش می دهد و سیستم های آنتی اکسیدانی که وظیفه مقابله با تنش ها را برعهده دارد، را تنظیم می کند. همچنین مقابله با تنش ها نیز از اثرات مهم این محرک های رشد است.

مواد هیومیکی

اکسیر محرک رشد هیومیکی که شناخته شده ترین آن ها هیومیک اسید است، تجمعات ناهمگون و تیره رنگ مواد آلی هستندکه در نتیجه متابولیسم میکروارگانیسم ها ایجاد شده اند و به شدت به تخریب مقاوم هستند و یکی از فروانترین مواد آلی بروی کره زمین هستند. معمولأ این ترکیبات شامل هیومین (بخش نامحلول در آب)، هیومیک اسیدها، فولویک اسید ها (محلول در آب) می باشند. این مواد با تشکیل کمپلکس ها و پیوندهای پایدار با عناصر میکرو و ماکروسبب بهبود تغذیه می شوند که می تواند براساس ماده اولیه، نحوه تولید، دوز استفاده و ویژگی های محیط رشد متفاوت هستند و متعاقبأ منجر به افزایش جذب عناصر ماکرو و میکرو توسط گیاه می شوند.

اثر مواد هیومیکی

همچنین این مواد اکسیر محرک رشد دارای دو هورمون اصلی رشد گیاه، اکسین و سیتوکینین هستند که اثرات آن ها بر رشد را تقویت می کند. همچنین با برهمکنش با عناصر میزان جذب آن ها را افزایش می دهد، و برهمکنش آن با ریشه سبب افزایش مقاومت به تنش هایی مانند تنش خشکی می شود. مواد هیومیکی بعنوان محلول نیروبخش گیاهان نیز شناخته می شوند.

اکسیر محرک رشد مایع ماهکود
اکسیر محرک رشد مایع ماهکود

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by