یخ آب زمستانه

یخ آب زمستانه

یخ آب زمستانه از روش های مبارزه با کمترین هزینه است. برای مبارزه با آفات کرم سفید ریشه و آبدزدک ها ،پسیل و زنجره و مگس میوه مدیترانه کاربرد دارد.

یخ آب زمستانه

یکی از مهمترین روشهای  مبارزه غیر شیمیایی  درباغات میوه جهت  کنترل آفات و بیماریهای گیاهی استفاده از  یخ آب زمستانه است. یخ آب یا آبیاری غرقابی یک روز قبل از اینکه دمای هوا به سرمای قابل توجهی (کمتر از صفر درجه سانتیگراد) برسد در از بین بردن بسیاری از تخمها ، لاروها و حشرات کامل تاثیر بسیار زیادی دارد ، ضمن اینکه بسیاری از بیماریهای قارچی و باکتریهای هم کنترل می شود.

یخ آب زمستانه در باغات
یخ آب زمستانه در باغات

تعداد زیادی از این آفات ، آفات خاکزی هستند که خسارت خود را به ریشه و طوقه گیاهان میزنند. تعدادی از این حشرات ، حشراتی هستند که تنها زمستان را در زیر خاک و کاه و کلش روی زمین میگذرانند و خسارات آنها به قسمت های مختلف گیاه با شروع فصل بهار ایجاد می شود. لذا یخ آب زمستانه می تواند بخش زیادی از آفات را از بین ببرد.

آفات خاکزی

در سالهای اخیر آفات کرم سفید ریشه و آبدزدک ها ، پسیل و زنجره و همچنین آفت قرنطینه ای مگس میوه مدیترانه ای (زمستان گذرانی به صورت شفیره در خاک)که میتواند به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری  خسارت جدی ایجاد کرده اند و کشاورزان با استفاده از سموم مختلف به مبارزه با آنها می پردازند ، اما استفاده بی رویه  سموم در خاک خسارات جبران ناپذیری رادر کیفیت خاک ایجاد می کند .

 اینجا است که لزوم استفاده از روش یخ آب زمستانه را پررنگ میکند .همچنین مقاومت آفات به سموم شیمیایی و عدم کنترل آنها در جمعیت های بالای آفت و از بین بردن بخش زیادی از محصولات با صرف هزینه های زیاد جهت استفاده از سموم شیمیایی کنترل آفات و بیماریها در زمستان  با استفاده از روش یخ آب بدون صرف هزینه و خطر باقیمانده مواد شیمیایی توصیه میشود.

یخ آب در زمستان در باغات
یخ آب در زمستان در باغات

تاثیر یخ آب زمستانه بر خاک

غرقاب کردن خاک پای درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود. بهترین دمای هوا برای انجام عملیات یخ آب زمستانه دمای ۷- است اما دماهای پایین تر از صفر تا ۱۰- مفید هستند باید توجه داشت که دماهای بسیار پایین میتواند به طوقه و ریشه درختان خسارت بزند و لذا در چنین دماهایی این روش توصیه نمی گردد. یخ آب ، علاوه بر کنترل بخش زیادی از آفات و بیماریها موجب بهبود خواص فیزیکی خاک میشود.

خاکهایی که در زمستان با این روش آبیاری می شود بافت اسفنجی تری پیدا کرده و تخلخل بیشتری پیدا می کنند ، در حقیقت آب در زمان یخ زدن دچار انبساط می شود و این انبساط در خاک ، موجب جدا شدن ذرات خاک از هم و بالارفتن تخلخل خاک می شود ، در خاکهای سنگین و رسی سنگین ( که اکثر خاکهای کشور را شامل می شود ) بالا بردن تخلخل موجب حفظ رطوبت خاک ، در دسترس قرار گرفتن عناصر غذایی و گسترش ریشه گیاهان می شود . بنابراین یخ آب زمستانه یکی از بهترین روش های کشاورزی ارگانیک است .

نویسنده: مهندس حامد پورعلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by