بهترین کود برای یونجه

بهترین کود برای يونجه

بهترین کود برای یونجه که یکی از مهم ترین سبزیجات و علوفه های دامی است. رساندن مواد غذایی کافی و کود برای یونجه در تولید گوشت و تامین غذای انسان نقش دارد.

یونجه یکی از بهترین علوفه های جهان است که سرشار از مواد غذایی و ویتامین های مختلف می باشد. این گیاه در گذشته به میزان زیادی بعنوان سبزی نیز استفاده می شده است، با این حال، امروزه کمتر توسط انسان استفاده می شود. این گیاه برای رشد خود به میزان زیادی مواد غذایی نیاز دارد؛ بنابراین خاک باید میزان کافی از عناصر مورد نیاز این گیاه را داشته باشد تا رشد مناسب بدست دهد.

یونجه

همچنین این گیاه بطور متوسط می تواند تا ۷ سال در خاک بماند و با رشد ریشه ها مواد غذایی زیادی مصرف کند، با این حال میزان زیادی ماده آلی را می تواند به خاک برگرداند. بنابراین به منظور تقویت هرچه بهتر و مناسب تر این گیاه، باید قبل از کاشت، از خاک مزرعه نمونه برداری و آن را مورد آزمایش قرار داد تا عناصر کودی به میزان مناسبی در دسترس گیاه قرار داده شوند و از ایجاد سمیت عناصر جلوگیری شود. همچنین از آنجایی که pH خاک تأثیر شگرفی بر میزان دسترسی ریشه ها به عناصر دارد، باید به تنظیم مناسب pH اقدام نمود، چراکه مناسب ترین دامنه اسیدیته برای رشد این گیاه بین ۵/۶ تا ۷ می باشد. باتوجه به اینکه بسیاری از خاک های کشورما قلیایی هستند، می بایست با محلول های دارای pH اسیدی اقدام به تنظیم اسیدیته نمود.

کود یونجه
کود یونجه

بهترین کود برای یونجه

بهترین کودها برای یونجه کودهای حاوی عناصر ماکرو هستند که در تمام طول دوره رشد باید استفاده شوند و مهمترین این عناصر پتاسیم و فسفات هستند، اما میزان استفاده از کودهای حاوی نیتروژن باید با افزایش سن افزایش یابد، چراکه خاک قادر به تأمین نیتروژن و یا جایگزین کردن آن نخواهد بود. یکی از راه­های تأمین نیتروژن مورد نیاز گیاه، استفاده از کودهای زیستی حاوی باکتری همزیستی سینوریزوبیوم ملیلوتی می باشد.

کود مایع برای یونجه
کود مایع برای یونجه

باکتری های مفید

این باکتری ساختارهایی گره مانند با ریشه ها تشکیل می دهند و نیتروژن هوا را تبدیل به نیتروژن زیستی می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند. این ساختارها می توانند تاحدودی نیاز به کودهای گرانقیمت نیتروژنه را برطرف کنند.

البته باید ذکر گردد که این ساختارها با نماتد گرهی متفاوت هستند، چراکه همزیستی با باکتری های همزیست رشد بهتر ریشه و بخش های هوایی سالم تری تولید می کند، درحالیکه آسیب نماتد سبب تشکیل گره های چندشکلی، کاهش رشد ریشه و بخش های هوایی ضعیف در این گیاه را به دنبال دارند.

بهترین کود موجود برای یونجه چیست؟

جمع بندی: بطور کلی در مسیر تولید یونجه، پیش از کشت خاک را با استفاده از کودهای حیوانی فرآوری شده یا کمپوست ها غنی سازی می کنند. بذرها را با باکتری های همزیست تثبیت کننده نیتروژن که در کودهای زیستی وجود دارند، بذر مالی می کنند؛ در سال اول رشد از کودهای چند عنصری با مقادیر پتاسیم و فسفات متوسط روبه بالا استفاده می کنند و در سال های بعد میزان نیتروژن را در این کودها افزایش داد تا میزان تولید در حد مطلوب باقی بماند.

سوال: یونجه در تولید کود سبز برای تأمین کدام عناصر بطور عمده استفاده می شود؟

الف) نیتروژن

ب) پتاسیم

ج) فسفر

د) هرسه گزینه****

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by