کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی

کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی

کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی فصل پنجم . خرید و فروش کود و کمپوست مناسب برای کشت و پرورش گیاهان آپارتمانی. برای خرید به فروشگاه سایت ما مراجعه کنید.

گیاهان و گل های آپارتمانی نقش مهم و موثری در زندگی در عصر کنونی دارند. به دلیل شرایط محیطی مناسب در خانه ها گیاهان با دریافت نور کافی و داشتن مواد مغذی در خاک و همچنین دریافت آب کافی رشد و شادابی مناسبی خواهند داشت. بنابراین تأمین عناصر ماکرو و میکرو و همچنین استفاده از محرک های رشد نقش مهمی ایفا می کنند. امروزه کودهای شیمیایی فراوانی برای گیاهان زراعی و باغات توصیه می شوند؛ اما دلیل عدم استفاده از آن ها در محیط های آپارتمانی بسته بندی های بزرگ این کودها و تبعات نامناسبی که برای سلامتی انسان و گیاهان دارند می باشد. به همین دلیل، برخی شرکت ها اقدام به تهیه بسته بندی های خانگی از این کودها می کنند.

کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی

با توجه به پارامترهای مختلف، بهترین کار استفاده از کودهای ارگانیکی است که نه تنها نسبت متعادلی از عناصر ماکرو و میکرو را فراهم می کنند، بلکه با داشتن مواد عالی تقویت گیاه را نیز به دنبال خواهند داشت. عامل اصلی برتری کودهای ارگانیک این است که به دلیل تعداد محدود این گیاهان در آپارتمان استفاده از یک عنصر خاص می تواند اثرات مضری داشته باشد، اما کودهای ارگانیک که نسبت متعادلی از تمامی عناصر دارند می تواند نیازهای گیاه را برطرف و رشد مناسب آن ها را به دنبال داشته باشد.

کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی
کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی

علاوه بر کودهای ارگانیک، کودهای دست ساز خانگی نیز می توانند استفاده شوند. از جمله مهمترین و شناخته شده ترین این ها، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

کود های ارگانیک خانگی برای گیاهان آپارتمانی

پوست موز:

همانند میوه موز دارای مقادیر پتاسیم بالایی است، همچنین مقداری نیتروژن، فسفر و منیزیم نیز در پوست موز وجود دارد که با رهایش آهسته در اختیار گیاه قرار می گیرند. از آنجایی که امکان آلوده شدن پوست موز توسط قارچ ها وجود دارد بهترین کار پودر کردن پوست های خشک آن یا تهیه کنسانتره و مصرف بصورت آبدهی می باشد.

تفاله قهوه:

تفاله های قهوه اسیدیته خنثی مایل به اسیدی دارند، با این حال سرشار از نیتروژن بوده که رهایش سریعی در این مورد دارد، اما پتاسیم و فسفر موجود در این ترکیب به آهستگی رها شده و وارد ریشه می شود.

آب آکواریوم:

آب آکواریوم محلول مناسب و آماده ای برای تغذیه گیاهانتان می باشد. این آب حاوی عناصر موجود در فضله های ماهی است که در بسیاری از نقاط دنیا در سیستم های سه گانه برای تغذیه گیاهان استفاده می شود که در سیستم آکواپونیک کشت شده اند.

تفاله چای علی الخصوص چای سبز:

پودر تفاله چای برای گیاهان آپارتمانی علی الخصوص لگونیا و بنفشه آفریقایی مفید است. این تفاله ها حاوی تانیک اسید هستند که pH را کاهش می دهد، همچنین غلظت های بالایی از عناصر مغذی دارند که به رشد گیاهی قوی و سالم کمک می کند.

پوسته تخم مرغ:

پوسته تخم مرغ منبع مناسبی از عناصری مانند کلسیم است و باید بصوت پودرشده استفاده شود و می تواند سبب قلیایی شدن خاک شود، اما به دلیل قلیایی بودن بسیاری از خاک های کشور، نیاز به استفاده از یک عامل اسیدی کننده در زمان مصرف نیز دارد. با این حال کنسانتره نیز می توان از آن ها تهیه نمود.  

همچنین کمپوست هایی که بطور صحیحی تهیه شده باشند نیز علاوه بر اینکه بستر مناسبی برای رشد گیاه فراهم می کنند، خود می توانند بعنوان خاک گلدان استفاده شده و مقدار و نسبت مناسبی از عناصر را در اختیار گیاه قرار دهند.

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by