نماتد انگل گیاهی

خرید فروش کود ارگانیک

نماتد انگل گیاهی هزینه های سرسام آوری بر محصولات استراتژیک کشاورزی دارد. خسارات سالانه ۱۰۷ میلیارد دلار بر اثر نماتد های انگلی در گیاهان زراعی در دنیا .

گونه های انگلی نماتد ها تنها ۱۵ % از گونه های شناسایی شده را تشکیل می دهند ، و مهم ترین اثرات اقتصادی آن ها ، اثر مستقیم بر ریشه ها و پیش گیری از جذب آب و مواد غذایی است که منجر به کاهش عملکرد زراعی شده ، بازده و میزان برداشت را به شدت کاهش می دهد.

نماتد های ساکن بر ریشه پس از ایجاد یک جایگاه تغذیه ، چرخه زندگی خود را با تغذیه دایمی از مواد ریشه ای تکرار می کنند. و برخی از آن ها سبب ایجاد ساختارهای گره مانند بر روی ریشه می شوند. مهم ترین گونه نماتد های انگل گیاهی در گیاهان زراعی شامل Hopolaminus, Heterodera, Pratylenchus, Meloidogyne, Rotylenchulus, و  Xiphinema  هستند.

نماتد های انگل گیاهی گندم

از مهم ترین نماتد هایی که سبب کاهش قابل ملاحظه ی تولید محصول گندم می شود ، نماتد های کیست غلات (زیرگونه ی Heterodera) در گروه Heterodera avenae اشاره کرد که به دیگر غلات مهم مانند جو نیز آسیب زیادی وارد می کنند. در برخی از مزارع گندم میزان خسارت وارد شده توسط این نماتد انگل گیاهی می تواند بین ۳۰ تا ۹۰ درصد باشد.

نماتدهای انگل
نماتدهای انگل

علایم آلودگی به نماتد کیست غلات

از علایم آلودگی به نماتد انگل گیاهی و فعالیت آن ضخیم شدن ریشه و کاهش توانایی جذب ، تشکیل قسمت های گره مانند در طول ریشه و توقف رشد اندام هوایی و رشد محدود و تعداد اندک ریشه های جانبی در اثر آلودگی به کیست نماتد .

نماتد های زخم ریشه ای شامل neglectus Pratylenchus ، Pratylenchus thornei ، Anguina tritici و نماتد گوشواره ای یا گال بذر نیز کاهش قابل ملاحظه ای در میزان تولید محصول را به دنبال دارد. غالبا نماتد Anguina tritici به همراه خود باکتری ای به نام Rathayibacter triciti نیز دارد که سبب گال بذر گندم می شود. این نماتد پراکنش جهانی داشته و در تمامی مناطقی که گندم کشت می شود دیده می شود. در سرتاسر دنیا آثار نماتد انگل گیاهی دیده می شود.

نماتد کش نماکوب پلاس
نماتد کش نماکوب پلاس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by