کود مرغی

خرید عمده کود مرغ

کود مرغی کیفیت بالایی دارد. میزان ازت بسیار بالایی دارد . ازت در رشد گیاه به خصوص رشد رویشی بسیار مهم است .هم چنین کود مرغ سرشار از فسفر و پتاسیم است .

کود مرغی

در بین کودهایی که منشا حیوانی دارند(کود گاوی و گوسفندی) کود مرغی کیفیت بالاتری دارد زیرا ازت که مهمترین ماده غذایی در رشد رویشی می باشد در کود مرغی نسبت به سایر کودهای حیوانی بیش تر است و همچنین دو عنصر مهم فسفر و پتاسیم که در ترکیب کودهای مرغی بیش از کودهای دامی یافت می شود وجود دارد.

کود مرغ مرغداری.PNG

بهترین زمان مصرف کود مرغ چه زمانی است؟

کود مرغی در تمام فصول سال قابل استفاده است، اما بهترین زمان مصرف آن از اسفند ماه تا مهر ماه می باشد و بهتر است که در ابتدای فصل رشد همراه با آب استارت مصرف شود.استفاده در اول فصل کمک زیادی به رشد رویشی گیاه میکند.

از مصرف کود مرغ در تابستان و هوای گرم جدأ خودداری شود زیرا سبب سوختگی و خشکیدگی درختان شود.

میزان مصرف کود مرغی دارای  اهمیت زیادی میباشد زیرا در صورتی که بیش از حد مصرف شود به دلیل اینکه دارای آمونیاک می باشد سبب سوختن گیاه می شود و اگر کمتر مصرف شود تاثیر مورد نظر را نخواهد داشت.

.

کود مرغ به عنوان منبع غنی از مواد غذایی برای گیاهان میباشد.کود مرغ به  سه صورت مورد استفاده قرار میگیرد.

۱-کود مرغ بدون فراوری که مستقیم از مرغداری به مزارع و باغات منتقل شده و مورد استفاده قرار میگیرد.این نوع کود دارای بوی نامطبوع بوده،که به صورت چالکود یا به تنهایی یا همراه با کودهای گاوی و گوسفندی مورد استفاده قرار میگیرد. ضایعات موجود در بستر پرورش مرغ ها یکی از مشکلات اساسی استفاده از کودهای مرغی می باشد زیرا یکی از عمده ترین مشکلات کودهای مرغی بی کیفیت وجود بذر علف های هرز وجود آفات گیاهی و قارچها و باکتریها و پاتوژنها و وجود ناخالصی های در بستر همراه با فضولات مرغ ها می باشد.

۲-کود مایع مرغ:شیره کود مرغ بوده که همراه با آب آبیاری مورد استفاده در باغات و مزارع قرار میگیرد.

۳-کود پلت مرغی طی فرایندهایی از کود مرغ تولید میشود.در ابتدا کود مرغ کاملا خشک شده و رطوبتش به طور کامل از بین میرود.پس از آن ماده خشکی به دست آمده که ابتدا ضد عفونی شده و به صورت پودر در می آید. بعد از ضد عفونی تمام عوامل بیماریزا قارچها،باکتریها ،و کلیه پاتوژنها از بین میرود.بعد از ضد عفونی پودر خشک به صورت پلت در می آید.

کود پلت مرغی به سرعت آبشویی نمیشود و به تدریج آزاد شده و در اختیار گیاه قرار میگیرد.

پلت مرغی1.PNG

مزایای استفاده:

۱-کود مرغی یک منبع  غنی از نیتروژن است که مهم ترین ماده غذایی برای رشد گیاهان به شمار می رود.

۲-دوام و ماندگاری کود مرغ در خاک زیاد است.

۳- کود پلت مرغی فاقد هر گونه آلودگی قارچی و باکتریایی  و عوامل بیماری زا بوده و کاملاً ضد عفونی شده  و بدون بوی نامطبوع، بذر علف های هرز و لارو و تخم آفات  است.

۴-هنگام استفاده از پلت مرغی برای محصولات زراعی مواد غذایی به آرامی آزاد شده و وارد خاک می­شوند.این کود باعث افزایش کیفیت محصول نیز میشود.

۵-کود  پلت مرغ ضد عفونی شده  و دارای درصد بالایی ماده آلی است که برای رشد گیاه ضروری است.

۶-این کود در اثر آبیاری متوالی و بارندگی آبشویی نمی شود، بلکه به طور تدریجی آزادشده و برای گیاه قابل استفاده می شود.

کودهای آلی وحیوانی از مهم ترین کودهای غیر شیمیایی مورد نیاز کشاورزانی است که قصد تولید محصولات سالم دارند و کود مرغی نیز از ایده آل ترین کودها برای غنی سازی خاک هایی است که در باغ ها و زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می­گیرد؛ چون کود NPK طبیعی محسوب شده و مقادیر زیادی عناصر غذایی به خاک افزوده و استفاده از آن باعث حاصلخیزی خاک می شود.

نویسنده: مهندس حامد پورعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by