کاربرد سرکه چوب در کشاورزی

نماتد ساقه و پیاز

کاربرد سرکه چوب در کشاورزی و مزایای استفاده از سرکه چوب فرحبخش محصول کارخانجات فصل پنجم. برای احیای خاک و تقویت ریشه و تنظیم ph.

سرکه چوب (اسید پیرولیجنوس، دود مایع) محلولی است که از فرایند پیرولیز (تجزیه حرارتی چوب در شرایط دارای اکسیژن اندک) زیست مواد سلولزی بدست می آید و ترکیبات متعددی دارد که به بیش از ۲۰۰ ترکیب می رسند. بخش عمده ای از این ترکیبات شامل استیک اسید، استون، متانول، سیرینگول، گایاکول می باشند که با خاصیت آنتی اکسیدانی، حدود %۸۰ از ترکیبات سرکه چوب را تشکیل می دهند. در گذشته از سرکه چوب بعنوان منبع استیک اسید، بعنوان ضدعفونی کننده، نگهدارنده (بجای دودی کردن)، طعم دهنده، نگهدارنده چوب در برابر آسیب های تخریبی، استفاده می شد.

شایان ذکر است ترکیبات اصلی موجود در سرکه چوب تا حدودی ثابت هستند، اما درصد ترکیبات اصلی بسته به  نوع چوب های استفاده شده، دمای پیرولیز، مدت زمان پیرولیز و سایر عوامل می باشند. بااین حال، برخی از نقش های سرکه چوب به ترکیباتی که مقدار آن ها زیاد نیست وابسته است. برای مثال ترکیباتی مانند کاریکین ها و کاریکلین ها در سرکه چوب وجود دارند که همانند هورمون های گیاهی استریگولاکتون ها رفتار می کنند؛ این ترکیبات در سرکه چوب علاوه بر اینکه سبب جوانه زنی بذر می شوند، قارچ های همزیست آربوسکولار را نیز به خود جلب می کنند و همزیستی موفقیت آمیزی را ایجاد می کنند.

کاربرد سرکه چوب در کشاورزی

این ترکیبات باعث شده اند که سرکه چوب درکشاورزی جایگزین تعداد زیادی از محصولات شیمیایی شود و بطور مستقیم سبب تقویت گیاهان زراعی و افزایش تولیدات آن ها (در گیاهانی مانند برنج، سیب زمینی شیرین، نیشکر، و هندوانه) می گردد؛ همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی که در سرکه چوب وجود دارند نه تنها اثرات تنشی را کاهش می دهند، بلکه می توانند گیاه را برای مقابله با سایر تنش های بعدی آماده سازند.

براساس تحقیقات صورت گرفته بروی استفاده از سرکه چوب، مشخص شد ترکیبات فعال زیستی که در سرکه چوب وجود دارند بطور سینرژیکی (هم افزایی: تقویت اثرات یکدیگر) سبب افزایش قابل ملاحظه ای در رشد گیاه و افزایش مقاومت به تنش خشکی می شوند. معمولأ سرکه چوب سبب آغاز پاسخ مقابله با تنش می گردد؛ در این شرایط به دلیل اینکه تنش بروز نکرده است گیاه انرژی  فرصت کافی را برای آماده شدن جهت مقابله با تنش خشکی را دارد؛ به همین دلیل در اثر بروز تنش میزان محصول کاهش چندانی نخواهد داشت.

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by