کرم سفید ریشه

کرم سفید ریشه

کرم سفید ریشه یکی از آفات کلیدی و بسیار مهم است . میزان خسارت و آسیب بالایی می زند. توجه به مبارزه غیرشیمیایی با آن بسیار مهم است .

کرم سفید ریشه  polyphylla olivieri

کرم سفید ریشه آفت انواع درختان میوه هسته دار، دانه دار، درختان غیر مثمر ، گیاهان زینتی و برخی گیاهان زراعی در مناطق سرد و معتدل ایران است. حشرات کامل آفت، در مناطق معتدل و سردسیر در زمان رسیدن درختان زردآلو در طبیعت پدیدار می شوند. به این دلیل باغداران به آن سوسک زردآلورسان می گویند. آفت یک نسل خود را در مدت دو تا سه سال طی میکند. حشرات کامل سوسک های بزرگ به رنگ قهوه ای با لکه های سفید فراوان روی بال پوش ها و سه نوارطولی روشن در پشت سینه اول بوده . آفت زمستان را به صورت لارو سنین مختلف در عمق خاک کنار ریشه میزبان بسر می برد. کنترل کرم سفید ریشه بسیار حاِز اهمیت است .

سوسک زرد آلورسان1.PNG

لارو با گرم شدن هوا به سمت بالا حرکت و در عمق۲۰  -30 سانتیمتری روی ریشه میزبان فعالیت می کند.

 با فرا سیدن سرما دوباره لارو کرم سفید ریشه به عمق خاک ۵۰-۶۰ سانتیمتر برمیگردد.لارو سن آخر در سال سوم با گرم شدن هوا مجددا به سمت بالا حرکت کرده و پس از اندکی تغذیه در عمق ۲۰-۳۰ سانتیمتری ودر کنار ریشه تبدیل به شفیره شده و حشرات کامل بسته به منطقه از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیرماه در طبیعت ظاهر میشوند.

لارو کامل کرم سفید ریشه.PNG

دامنه میزبانی و پراکنش:

آفت به تمامی درختان میوه هسته دار ودانه دار،انار، برگ نو، چغندرقند، سیب زمینی، یونجه و میزبانان دیگری خسارت وارد میکند. آفت تقریبا در نقاطی از کشور که کشت درختان سردسیری مرسوم است، وجود دارد.

علائم خسارت کرم سفید ریشه :

علایم اصلی خسارت آفت به صورت ضعف عمومی درخت، زردی و خزان بی موقع برگها و خشک شدن آنها اتفاق می افتد. علائم اولیه آلودگی، در ساعات گرم روز با پژمردگی و افتادگی برگها خودنمایی می کند. و دلیل آن، قطع بخشی از ریشه های اصلی و فرعی درختان میزبان میباشد.

همچنین در زمان ظهور علایم خسارت، با کنار زدن خاک لاروهای آفت کرم سفید ریشه به آسانی قابل

تشخیص می باشند. خسارت آفت به گونه ای است که دو تا سه عدد لارو سن آخر آن، قادرند یک درخت چهارساله گیلاس را خشک کنند. در این صورت لاروها با قطع بخشی از ریشه های اصلی گیاه میزبان، ضمن ایجادپژمردگی و بروز خشک شدگی روی تاج درخت، استقرار آن را نیز از بین می برند. این قبیل درختان پس ازآبیاری و در اثر وزش باد ریشه کن می شوند.

کنترل کرم سفید ریشه :

روش کنترل فیزیکی:این روش بر اساس رفتار حشرات کامل و جلب آنها به تله نوری استفاده می گردد. برای این کار در مناطق آلوده باغ تله را کار می گذارند. درصورت نبود برق می توان از لامپ های قابل شارژ در آنها استفاده کرد. یک ساعت قبل از غروب آفتاب و به مدت سه ساعات تله را روشن می کنند و به این ترتیب با حذف بخشی از حشرات نر، نسبت جنسی به هم خورده و آلودگی کاهش می یابد.

تله نوری.PNG

نویسنده: مهندس حامد پورعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by