کرم گلوگاه انار

نماتد ریشه گرهی انار

کرم گلوگاه انار مهم ترین آفت درخت انار در کشور است. لارو این آفت با نفوذ به میوه و تغذیه و پوسیدگی توسط قارچهای بیماری زا که وارد میوه می شوند آسیب می زند.

 کرم ها فصل زمستان را در تاج و داخل میوه های باقیمانده از فصل قبل روی درخت سپری می کنند . این کرم ها درانارهای ریخته شده در زیر درختان و انارهای انباری در فصل زمستان نیز ممکن است مشاهده شوند.کرم ها پس از گذران دوران شفیرگی در فروردین ماه ظاهر شده و اردیبهشت ماه که مصادف با ظهور گلهای انار است پروانه ها به پروازدرمی آیند.

کرم گلوگاه انار 3.PNG
کرم گلوگاه انار .PNG
کرم گلوگاه انار 1.PNG

از آنجا که کرم گلوگاه انار تخم های خود را داخل تاج میوه می گذارد وبه دلیل فعالیت مخفی لارو این آفت درون میوه ، مبارزه شیمیایی با آن تقریباً غیرممکن بوده و از طرف دیگر سمپاشی در باغات انار باعث از بین رفتن حشرات مفید و در نتیجه طغیان سایر آفات بخصوص کنه ها می شود . بنابراین برای کنترل این آفت باید مجموعه ای از روش های مبارزه را بکار گرفت که اصطلاحاً به این روش مدیریت تلفیقی کنترل آفت گفته می شود. این روش ها شامل روش های به زراعی، بیولوژیکی، فیزیکی و مکانیکی است.

روش به زراعی:

رعایت فواصل مناسب کاشت، شخم درختان در پائیز، تعیین فواصل مناسب آبیاری با توجه به بافت خاک، سن درخت و شرایط آب و هوایی، تغذیه مناسب درختان، استفاده از ارقام مقاوم مانند انار اصفهانی دانه سیاه، کنترل علفهای هرز و هرس علمی درختان همگی کمک می کنند که خسارت آفات، بخصوص کرم گلوگاه انار به حداقل برسد.

روش های فیزیکی و مکانیکی:

جمع آوری منظم میوه های انار آلوده روی درخت و ریخته شده در کف. این عمل باعث می شود ذخیره زمستانه آفت در سال بعد کم شده و میزان خسارت واردشده به محصول کاهش یابد. پرکردن تاج میوه انار بوسیله گِل و حذف پرچم های گُل انار بعد از اوج تخم گذاری شب پره ها در ابتدای بهار نیز به کاهش میزان خسارت کمک زیادی می کند.

خالی کردن تاج انار.PNG

فرمون های جنسی مواد فراری هستند که توسط حشره ماده ترشح شده و باعث جلب حشره نر می شود. فرمون جنسی کرم گلوگاه انار بصورت مصنوعی ساخته شده و در دسترس است . با استفاده از تله های فرمونی حشرات نر موجود درباغ را می توان جمع آوری کرده ، جمعیت آفت و خسارت آن را کاهش داده. با استفاده از تله های فرمونی حشرات نر  شکار میشوند و توسط تله های نوری فرمونی علاوه بر  حشرات نر ،حشرات ماده هم شکار میشوند که در کنترل جمعیت آفت و میزان خسارت به محصول نقش بسیار مهمی رو ایفا میکند.

تله دلتا و فرمون کرم گلوگاه انار.PNG
DSC_1479.JPG

مبارزه بیولوژیکی با کرم گلوگاه انار توسط زنبورهای تریکوگراما

زنبورهای تریکوگراما از حشرات حشره خوار مفیدی هستند که دارای اندازه کوچک، کمتر از یک میلیمتر، بوده و قادرند با تخم ریزی درون تخم آفات باعث انهدام آنها و ممانعت از بروز خسارت شوند . این زنبورها دارای قدرت سازگاری زیاد با شرایط اقلیمی متفاوت هستند وعلاوه بر آن بخوبی می توان آنها را در آزمایشگاه پرورش داد .

زنبورهای تریکوگراما می توانند در تخم آفت کرم گلوگاه انار تخمگذاری کرده، آنها را پارازیته کندو از بین ببرد.

زنبور تریکوگراما.PNG

نویسنده: مهندس حامد پورعلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by