نماتد ریشه گرهی کیوی

نماتد ریشه گرهی کیوی

نماتد ریشه گرهی کیوی یکی از عوامل بیماری زا در تعدادی زیادی از گیاهان از جمله کیوی می باشد . این عامل در شمال کشور خسارات زیادی وارد می کند.

نماتد ریشه گرهی کیوی meloidogyne spp  

این نماتد دارای دو شکل جنسی است به این صورت که نرها حالت کرمی شکل داشته و متحرک هستند ولی ماده ها بر خلاف آنها گلابی شکل و ساکن هستند.تخم این نماتد ها در توده ژلاتینی انتهای بدن قرار میگیرد.در کیسه ژلاتینی حدود ۵۰۰ عدد تخم وجود دارد.

کیوی.PNG

علایم بیماری:

نماتد باعث ایجاد گره در ریشه های اصلی و جانبی میزبان میشود.ریشه های آلوده کوتاه تر از ریشه های سالم بوده و دارای انشعاب کمتری میباشد.نهالهای آلوده نسبت به نهالهای سالم رشد کمتری داشته کوتاه و ضعیف باقی می مانند.ایجاد جوانه و شاخه در درختان بیمار به حداقل رسیده کمیت و کیفیت محصول نیز کاهش می یابد.درختان دچار ضعف عمومی شده و باعث کوچک شدن و ریزش میوه میشود.

نماتد ریشه کیوی .PNG
نماتد ریشه کیوی2.PNG

جذب آب  وعناصر غذایی درختان آلوده کاهش پیدا میکند .سیکل زندگی این نماتد در دمای ۲۷ درجه سانتی گراد ۲۵ روز طول می کشد. رشد کیوی در شرایطی که ۱۰۰ عدد نماتد در هر گرم ریشه باشد شدیدأ کاهش می یابد.مطالعات نشان میدهند ۹۰ درصد نماتد ها در عمق  0 تا۳۰ سانتی متری خاک انتشار دارند.

ریشه کیوی 1.PNG
ریشه کیوی2.PNG

علایم بیماری نماتد ریشه گرهی کیوی در قسمت هوایی درخت ضعف و زوال و زردی و خشکیدگی حاشیه برگهای درخت میباشد.

علایم در اندامهای هوایی کیوی.PNG

برای مبارزه با نماتد ریشه گرهی کیوی استفاده از نماتد کش ارگانیک  نماکوب توصیه میشود.نماکوب نماتد کشی گیاه پایه بوده وفاقد هر گونه باقیمانده شیمیایی در محصولات کشاورزی میباشد.امروزه که بحث برگشت خوردن محموله های صادراتی کیوی ایران بدلیل باقی مانده سموم شیمیایی مطرح بوده استفاده از نماتد کش  ارگانیک نماکوب میتواند مشکل باقی مانده سموم شیمیایی را حل کند.استفاده از ترکیبات ارگانیک برای سلامتی محصولات و محیط زیست و جامعه لازم میباشد.

خرید نماتد کش ارگانیک
خرید نماتد کش ارگانیک

نویسنده: مهندس حامد پورعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by