کاشت بادام زمینی

فروش کود حیوانی

کاشت بادام زمینی یک گیاه با ارزش غذایی بالا و کاشت نسبتا آسان سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها. بادام زمینی نیاز زیادی به نیتروژن دارد.

یکی از گیاهان باارزش که کشت نسبتأ آسانی دارد و پس از شش ماه به محصول می رسد، بادام زمینی است. این گیاه ارزش غذایی بالایی داشته و سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین ها و همچنین چربی های مفید گیاهی می باشد.

به منظور کاشت بادام زمینی ، در صورتی که زمین زراعی زهکشی خوبی داشته باشد میتوان بروی سطوح کاشت، اما توصیه می شود تا پشته هایی تهیه شده و بروی این پشته ها کشت گردد. همچنین استفاده از کودهای دامی و کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم قبل از کاشت می تواند جهت تقویت گیاه در مراحل آغازین رشد موثر باشد.

کاشت بادام زمینی

گیاه بادام زمینی، از خانواده لگوم ها می باشد و همانند اکثر اعضای این خانواده نیاز به نیتروژن زیادی دارد، اما این گیاه بخوبی می تواند با باکتری های ریزوبیومی همزیستی تشکیل دهد. این ساختارهای همزیست نیتروژن اتمسفری را جذب و آن را به شکل قابل استفاده در اختیار گیاه قرار می دهند. این ساختارها شباهت اندکی به نماتدها دارند، با این حال، برخلاف نماتدهای انگلی که توان گیاه را به شدت کاهش می دهند، این باکتری ها بطور قابل ملاحظه میزان تولیدات گیاه را افزایش می دهند. بدین منظور ضروری است پیش از کاشت بادام زمینی ، بذرها با سویه مناسب ریزوبیوم، بذرمال شوند تا از اثرات مفید آن ها بهره مند گردند.

با استقرار گیاه، در صورتیکه ساختارهای همزیستی تشکیل نشوند، نیاز به کودهای نیتروژنی افزایش می یابد. به منظور برداشت بهترین محصول، این گیاه به کلسیم و فسفر بالایی نیاز دارد، بنابراین کنجاله استخوان گزینه خوبی می باشد. این گیاه، رطوبت زیاد و نور زیادی نیاز دارد، اما به لحاظ مصرف، جزو گیاهان کم مصرف می باشد.

طی دوره کاشت بادام زمینی ، بذرها پس از دو هفته جوانه می زنند و طی یک دوره دو تا سه ماهه رشد می کنند و شروع به گلدهی می کنند. نکته مهم در این بازه حفظ رطوبت کافی در خاک به منظور تقویت و در نتیجه تبدیل شدن تعداد زیادی از گل ها به میوه می باشد. پس از تشکیل گل ها، ساقه گل شروع به رشد رو به خاک می کند و به مرور میوه ها را در غلاف تشکیل می دهد. با گذشت مدتی حدود ۵ الی ۷ ماه پس از کاشت می توان محصول را برداشت نمود. درصورت امکان می توان ریشه ها را پس از برداشت بعنوان کود سبز استفاده کرد، چراکه این ها می توانند بعنوان منبع مناسبی از نیتروژن آلی عمل کنند.

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by