نماتد حفار موز

مزایای نماتد کش

نماتد حفار موز یکی از خطرناک ترین بیماری های درخت موز است. که این نماتد حفار باعث خسارت فراوان در مناطق کاشت موز شده است.

این آفت با نام Radopholus similis شناخته می شود.
Radopholus similis باعث نکروز و زخمهای ریشه ،تغییر رنگ ریزومها(ساقه های زیر زمینی)،ریشه کن شدن درخت این درخت و این علایم میتواند در تمام مراحل رشد درخت ظاهر شود .این آفت از طریق ریشه های اولیه غیر چوبی نازک و ظریف وارد ریزوم شده واز سلولهای بافت کورتکس تغذیه میکنند.

باغات موز آلوده به نماتد

نماتد حفار در موز و علایم

علایم نماتد حفار در ریشه به صورت لکه های نکروز قهوه ای متمایل به قرمز می باشد که به علایم ناشی از بیماری پژمردگی فوزاریومی شباهت دارد خسارت آن از طریق برش طولی ریشه در ناحیه بافت سالم و نکروز استوانه مرکزی که به رنگ ارغوانی یا قهوه ای تیره می باشد آشکار میگردد.
در هر گرم از بافت ریشه های آلوده ممکن است بیش از ۱۰۰ عدد نماتد وجود داشته باشد.

علایم آلودگی به نماتد حفار موز در ریزوم(ساقه زیر زمینی)به صورت زخم و ایجاد تونل میباشد که این خسارت باعث از ریشه کنده شدن درخت می شود.
در زمان باردهی درخت موز وجود وزش باد و بارندگی شدید شاهد بروز خسارت سنگین تر خواهیم بود.

سیکل زندگی نماتد حفار ممکن است درون بافت ریشه و ریزوم بین ۲۰ تا ۲۵ روز تکمیل شود.
راههای انتشار نماتد حفار موز
نماتد حفار از طریق خاک ،کود حیوانی،ریزوم ،پاجوش و ریشه گیاهان میزبان منتقل و منتشر میشود.در اثر بارندگی شدید و سیلاب شستشوی خاک آلوده به نماتد و انتقال به زمینهای غیر آلوده که موجب آلوده شدن نهالهای سالم میگردد.
برای کنترل بیماری نماتد حفار موز از نماتد کش گیاهی نماکوب به میزان ۶۰ لیتر در هر هکتار همراه با آب آبیاری یا هر درخت ۳۰۰ سی سی استفاده میشود .
نماتد کش نماکوب ارگانیک و گیاه پایه بوده و هیچ گونه سمیت شیمیایی برای محیط زیست و خاک نداشته همچنین با استفاده از نماکوب PH خاک تنظیم شده و محیطی مناسب جهت ریشه زایی و تقویت گیاه وجذب عناصر غذایی ایجاد میشود .

نماتد حفار موز و نماکوب

نویسنده: مهندس حامد پورعلی

نماکوب نماتدکش ارگانیک فصل پنجم را از اینجا می توانید بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *