نماتد ریشه مرکبات

کود دهی به درختان مرکبات

نماتد ریشه مرکبات یکی از عوامل اصلی بیماری زوال مرکبات است. این آفت باغات مرکبات جنوب کشور را به مرز نابودی کشانده است. راه حل چیست: نماکوب

مرکبات نیز مانند بسیاری از گیاهان مورد حمله نماتد ها قرار می گیرند . این بیماری در استان فارس ، هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان ، کرمان و مازندران گزارش شده است . علاوه بر مرکبات گیاهان موز پسته ، کیوی و زیتون نیز مورد حمله نماتد قرار می گیرند .

بیماری نماتد ریشه

در اثر حمله نماتد به ریشه مرکبات ، درختان به تدریج رو به زوال می روند . برگ ها کم پشت و سبز مایل به خاکستری و کدر می شوند . سرشاخه ها خشک شده ، میوه ها کوچک و کم تر می شوند . و اغلب می ریزند . در اثر ابتلای درخت به بیماری نماتد مرکبات ریشه ها رشد طبیعی نداشته و ضخیم به نظر می رسند . و یک لایه خاک روی ریشه را فرا گرفته است . که به آسانی شسته نمی شود . این علایم نشان دهنده این است که نماتد ریشه ، مرکبات را آلوده کرده است . هیچگونه تورم یا گال روی ریشه ها دیده نمی شود . ولی ریشه های آلوده کلفت تر هستند .

این حالت به دلیل چسبیدن ذرات خاک و بقایای گیاهی و ریشه ها است . البته کلفتی و کثیف بودن ریشه ها نشانه قابل قبولی برای آلودگی به نماتد نیست . و برای تشخیص قطعی باید با میکروسکوپ دیده شود . معمولا تا وقتی که جمعیت نماتد روی ریشه درخت به حد نصاب چهل هزار لارو نرسد درخت کاملا از بین نمی رود . از طرفی نشانه های بیماری روی اندام های فوقانی ، سه تا پنج سال بعد از آلودگی ریشه ظاهر نخواهد شد . و سرانجام بر اثر فساد ریشه و عدم جریان شیره گیاهی به بالای درخت از بین خواهد رفت .

درختان آلوده به این بیماری به افزایش کود های شیمیایی واکنشی نشان نمی دهند . و در برابر تنش های آبی و کم آبی زود تر از درختان سالم از پا در می آیند .

میزان خسارت نماتد به عملیات زراعی ، تیپ خاک ، شوری ، رطوبت خاک و رقم پایه بستگی دارد .

کنترل نماتد ریشه مرکبات

۱- شناسایی باغ های آلوده و جلوگیری از انتقال خاک و نهال آلوده

۲- استفاده از پایه های مقاوم از جمله نارنج سه برگ

۳- رعایت اصول باغداری شامل تقویت درختان ضعیف ، استفاده از کود های مناسب ، انجام آبیاری به موقع

۴- تهیه و کاشت نهال های سالم

برای ضدعفونی خاک و ریشه نهال مرکبات از نماتد کش نماکوب و نماکوب پلاس استفاده می کنیم .

نویسنده : دکتر احمدرضا نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
مشاوره؟
سلام
آیا برای خرید و یا استفاده از محصول، به مشاوره احتیاج دارید؟
Powered by