نماتدکش

نماتد ریشه

نماتدکش یک نوع آفتکش است برای از بین بردن آفت نماتد در مزارع. این آفت که از خانواده انگل ها است برای همه گیاهان به خصوص در بخش کشاورزی بسیار آسیب زا است.

نماتدها

نماتدها جانورانی بی مهره هستند و در سراسر جهان بعنوان یک بحران در ضدعفونی کردن سیستم های کشاورزی، به ویژه در مناطق حاره ای مطرح هستند. این آفت ها به ریشه های گیاهان حمله می کنند و مواد غذایی تولید شده در برگها را جذب خود می کنند و توانایی ریشه ها را برای جذب مواد غذایی و آب کاهش می دهند. برای کاهش ضرر اقتصادی این موجودات روش های زیادی طراحی و توسعه داده شده است که از آن ها می توان به انتخاب واریته مقاوم به نماتد، گردش زراعی در مزرعه و استفاده از سموم نماتدکش اشاره داشت. نماتدکش ها ترکیبات آفتکشی هستند که نماتدهای Heterodera، و Globodera و Meloidogyne را از بین می برند.

مبارزه با نماتد؟؟؟ خب چیکار کنم؟

نماتدکش ترکیباتی دارد و به دو شکل تدخینی و غیرتدخینی فعالیت می کنند و مکانیسم عمل متفاوتی دارند. در نماتد کش های تدخینی کنترل بکارگیری و سمیت بالای آن ها از مشکلات اساسی بکارگیری آن ها است، به همین دلیل نماتد کش هایی طراحی و سپس تولید شدند: غیرتدخینی . که این ترکیبات سمیت کمتری دارند و میزان تاثیر کمتری نیز دارند. نماتدکش های تدخینی نیازی ندارند که توسط نماتد خورده شوند و در اثر تماس آن ها با نماتد، به بدن نماتد وارد شده و سپس اثرات مخصوص خود را اعمال می کنند. البته نماتدکش های غیرتدخینی هم بطور مستقیم به بدن نماتد ها وارد می شوند.

نماتد کش ها

 براساس سیستم عمل نماتدکش ها، آن ها را به سه دسته تقسیم می کنیم: مکانیسم مهار تنفسی که تنفس نماتد را کنترل و مهار می کند؛ مکانیسم سمیت عصبی که فعالیت عصبی نماتد را متوقف می کند، و در نهایت ایجاد تداخل در متابولیسم استروئیدها .

مکانیسم عمل نماتد کش ها اختصاصی نماتدها نیست. می توانند بر انسان و سایر موجوداتی محیط زیست اثر بگذارند و خاصیت سمیت خود را به آن ها القا بکنند. نتیجه آن از بین بردن موجودات ارزشمند و مفید موجود در خاک مانند کرم های خاکی است. که نقشی مهم در کاهش ماده آلی خاک و در نهایت تشدید آسیب آفت نماتد به مزرعه در آینده دارد. به همین دلایل استفاده از آن ها در کشورهای توسعه یافته ممنوع شده است.

راه حل ما: نماتدکش نماکوب

نماتدکش نماکوب، از نماتد کش هایی است که از به شیوه تدخینی عمل می کند، اما، کاملأ طبیعی است و هیچ اثر بدی بر دیگر موجودات مفید خاک مانند کرم خاکی ندارد؛ هم چنین چون ترکیبات مفید آلی دارد ، میزان ماده آلی موجود در خاک را افزایش می دهد و نوعی کوددارو در سیستم کشاورزی برای پیشگیری از آسیب های نماتد یا مهار و کنترل آن ها است. کاهش جمعیت نماتد های بیماری زا، فعالیت دیگر موجودات مفید خاک را فراهم می کند و رشد و نمو و پرورش گیاهان زراعی ما را بهبود می دهد.

نویسنده: دکتر احمدرضا نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *